Tack för era svar.
Varia, menar du att du tänkt bygga in lysrören? Ska du ha ett slutet rum eller ett öppet hörn som mig? I mitt fall har jag tänkt att ha lampan hängades fritt, jag är snarare orolig för att luftfuktigheten kommer att bli för låg i rummet och att vara framme med duschflaskan kan sluta mycket tråkigt med MH lampor.
Japp, MH ger ett väldigt kallt och extremt vitt sken, finns å andra sidan akvariumlampor med väldigt högt kelvintal som ger ett kraftigt blått ljus istället, men vad jag förstått så ska de som ligger runt 4-6 tusen K vara lämpligast för växtodling. Just det vita ljuset skulle jag uppskatta mycket då växter ser så härliga ut i det skarpa sterila ljuset från sådana lampor. Gäller bara att ha en bra reflektor som gör att ljuset koncentreras något kvadratiskt mot min odlingsyta och inte sprids ut i hela rummet. Jag vill ju kunna vistas i rummet och pyssla med lite annat där ibland.
Lampan ska ju heller inte sitta i taket, kanske 1.2m från golvet snarare, två vitmålade väggar nästan upp i höjd med lampan. Kanske ska jag rita en bild hur jag har tänkt mig det hela?

Just angående lampor. Växter vill ju ha ljus av olika våglängder.
Kommersiella odlare har nästan alltid HPS lampor(högtrycksnatrium). Dessa lampor ger extra bra spektra i det ljus en växt behöver vid fruktsättning eller blomning men är inte lika lämpade vid bladtillväxt. Kommersiella odlare odlar ju i ljusgenomsläppande växthus och HPS lampor som tillskottsbelysning för bästa resultat. MH används alltså sällan, för att inte säga aldrig? Kan tänka mig att sticklingsframtagning och ev nysådder kan odlas under mh men där funkar lysrör och lågenergilampor lika bra och borde vara mer ekonomiskt?
MH lampor är å andra sidan otroligt bra i de ljusspektra som växten är i behov av när det gäller tillväxt. Hur funkar det med tropiska växter angående ljuset? Skiftar det under året och påverkar blomning osv?
Att ha igång en 400W MH lampa 14 timmar om dagen året runt kostar i runda slängar 3600 kr, 10 kr om dagen, samt att det lär bli byte av lampa en gång om året för ca 300 kr. Är det för mycket tycker ni? Troligtvis är ju lampan avstängd större delarna av vår, sommar höst, blir kanske i verkligheten bara ett halvår man kör den, och då håller lampan i två år.
Är det något särskilt jag behöver tänka på eller verkar det som att jag har koll på det mesta? Det svåra för mig är att ta steget att faktiskt bränna 2500 kr på att köpa lampa och grejjer för att sedan riskera att ångra mig. Begagnatmarknad för såna här lampor verkar vara obefintlig