CITAT (marchosias @ 29-05-2011, 17:10)

Är det bara klippa rakt av då, eller något speciellt man måste tänka på? Tänkte så den inte dör, då har man haft förväntningar i onödan.

Klipper du den för hårt så är sannolikheten att de får ett nytt skott från kärnan - om plantan är fortfarande ung. Men annars så behandlar du avocado som ett citronträd, klipp av på ett lämpligt ställe där du ser att ett nytt eller flera nya skott kan komma lätt. Helst så nära krukan som möjligt. Spara bara ett skott eller två. Sedan fortsätter du så där tills plantan når lämplig höjd och ser därefter att den får en vacker krona genom att beskära den. (Avocado behöver tuff kärlek för att den ska bli snyggt dvärgträd hemma (personlig åsikt såklart). Gäller att använda lite av bonsai-tekniken för ändamålet. Skötsel av rötterna är alltså väldigt viktig för att kontrollera tillväxten och så att växten inte kvävs.)
Vill du bara låta den växa som en jättepinne, typ en palm, så rekommenderar jag att sätta 2-3 kärnor till i krukan. Det blir ganska estetiskt tilltalande då bladen på avocado hänger rakt ner mot jorden. Tillsammans utgör de en fin micro-djungel. Min morsa har det så.
Ang flaxss' kommentar om omplantering: djupa, stora krukor lär få växten att växa snabbt uppåt, och det kan bli ganska glest mellan bladen har jag upplevt på en av växterna jag experimenterade på. Och någon naturligt förgrening av växten blev det inte. Denna teknik är bra om du vill ha en golvväxt kan jag tänka mig. På andra plantor som jag sparade har jag ansat bland rötterna redan efter första året och växten har inte haft några problem med det.
Problemet med avocado är ett: lätt att övervattna. Bladen blir bruna och plantan dör. Avocado behöver sandblandad jord (2-5mm, 50%) och torka ut mellan vattningarna. Den gillar inte att ha det blött. De första 2-3 åren ska den inte ha någon näring. Senare räcker det med näring var 3:e månad. Vattna sparsamt under vintern.
Redigering: stavade fel "flaxss". Sorry
Redigerat av Sainty: 29-05-2011, 18:51