Andra har också skrivit det jag skriver , sök hjälp av något slag , kanske "bara" hos en kurator .
Det hjälper att bara få prata , tro mig , om sina problem oavsett vad som orsakar dem. Jag har själv genom åren haft stor hjälp av det vid flera tillfällen bl a när jag var tvungen att sluta jobba och bli sjukpensionär.
Att prata med någon , antingen de har utbildning eller upplevt det svåra själv , är enligt mig det bästa man kan göra. Stämmer det inte med den första man träffar så letar man tills man hittar den som man har förtroende för. De kan ge en nya infallsvinklar , de kan provocera osv osv för att man ska tänka i andra banor. Sedan har jag tyckt att det har varit som att jag lägger över mina problem/sorg, eller vad det nu varit ,på den andra personen och på så sätt lyfts mer och mer av min "börda " av.
Kan nog förstå hur du mår , men du måste hitta något som gör det värt att kliva upp på morgonen och hålla sig nykter . Behöver inte alls vara något stort bara det är något som du tycker /kan tycka är bra.
Nu kanske du tycker det här låter löjligt men jag har faktiskt klivit ur sängen vissa dagar enbart , och då menar jag enbart , för att få se hur mina frösådder och andra växter sett ut. Vad jag vill tala om med det är att det behöver inte var något stort utan det gäller att hitta ( eller rättare sagt hitta på ) saker som gör det värt att kravla sig upp ur den djupa brunn man hamnat i.
Håller tummarna för att du kan ta dig ur det här , du har en önskan att göra det annars hade du aldrig skrivit om det här på Odla . Därmed har du också skapat den första pinnen på den stege som du måste använda för att ta dig " upp " ur det här.
Redigerat av mamamaggan: 30-05-2011, 01:38
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|