Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Mördarsniglarna ställer till det!, Nu verkar de ha vaknat till ordentligt med god aptit!
          Katarina Odla.nu
          Inlägg 30-05-2011, 07:30
          Länk hit: #1

Gäster

Har ni börjat få påhälsning av hungriga mördarsniglar?

Jag har inga än så länge, vilket är ovanligt. Trädgården brukar invaderas så här års. Men jag har märkt tidigare år att det är den första rensningen som är allra viktigast. Så snart de första kommer är det därför bra att börja plocka direkt och klippa dem. Plocka och klippa och plocka och klippa lite till!

Har du problem så läs gärna Den fruktade mördarsnigeln

Redigerat av Katarina Odla.nu: 30-05-2011, 07:30

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          KatteLatte
          Inlägg 30-05-2011, 10:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 260
          Medlem nr: 21 768

Efter att ha letat i ett år i affärerna googlade jag och hittade på postorder.

Vad jag har förstått är det är maskar som går enbart som på sniglar, som parasiter

Enligt tillverkaren skall man blanda som med vatten och vatten och då räcker 1 förpackning till 40 m2 och behandlingen skall göras om 3ggr/år. Så då blir det rätt dyrt.

Sen finns det en variant som en norrman har hittat på; han använder att sniglarna är kannibaler. Tar döda siglar, blandat ihop de med nematoder och lägger ut på olika ställen inom närområdet Tanken är att det kommer sniglar och kalasar på dom, blir infelterade, kryper därifrån och dör så småningom, blir ätna av snya sniglar som infekteras osv.

Provade förra året och tyckte snigelplågan lindrades, men hade otur att beställa just innan värmeböljan. Så då fick jag placerat ut litet i min trädgård, tog med resten av nematoderna till svärmor i Norge(där det är riktigt illa med sniglarna) och testade även i hennes trädgård. Med gott resultat. Tur bara att svärfar aldrig insåg att jag hade placerat en burk ful med maskar i deras kylskåp......

Man ser förresten inte att det rör sig om maskar; ser ut som pulver. 1 förpackning = 12 miljoner nematoder; stackars dom som kontrollräknar. ;-)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-11-2025, 14:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon