CITAT (Kolmårdstrollet @ 31-05-2011, 09:36)

Hejhej,
Tänkte höra hur ni som är inne på ekologisk odling tänker gällande odlingskärl. Själv är jag jättenoga med att både fröer och jord ska vara kravmärkta/ekologiska och använder inga bekämpningsmedel etc. Funderar dock på hur jag ska tänka kring odlingskärl... Har tänkt köpa murarbaljor att odla i till växthuset, men det framgår ingenstans vilken sorts plast det är. Kanske inte behöver vara orolig för mjukgörare (ftalater) direkt eftersom det är hård plast, men kan man tänka sig att det finns andra kemikalier som kan "fällas ut" vid vattning etc?
Ni som tycker jag är miljömupp i överkant behöver inte skriva det... det vet jag redan att jag är

Det där är inte alldeles lätt att få reda på. Jag ringde Willab och frågade om de hade kollat att deras odlingshinkar inte gav ifrån sig några olämpliga ämnen men de hade ingen aning.
Ibland ingår återvunnen plast och då kan det finnas kadmium i plasten. Även bly har använts som stabilisator i plast. När det gäller bly tror jag dock att det var mest i pvc-plast men säker är jag inte.
Hur mycket av eventuella ämnen som sedan hamnar i jorden, växten och det man skall äta vet jag inte heller. Sura vätskor löser ut metaller och torv är ju surt så det är nog inte omöjligt.
Kanske kemikalieinspektionen eller SLU kan veta?
Livsmedelsverket har ju ansvar för det som vi äter från komersiella odlingar så dom borde ju ha koll på deras produktion men jag vet inte det heller.
Odlingskärl i metall är dock direkt olämpliga till sådant man skall äta och man skall heller inte hälla den använda jorden i komposten.
Min kompostbehållar är f öv tillverkad i återvunnen plast så hur man än vänder sig...
Att det borde vara mer kontroll på sådant som kan kontaminera jord och livsmedel är dock helt klart. Mer kunskap borde spridas också. Jag såg en gubbe som hade planterat tomater i gamla färgburkar...