Jag jobbar inom conservation-bevarande/naturvårdare på Nya Zeeland. Min titel är för nuvarande forest health monitoring ranger, där jag jobbar för Department of Conservation. Jag arbetar med återintroducering och restuarering av inhemsk låglands regnskog.
Men är delaktig i flera andra projket, som stödutfodring, ringmärkning, häckningsövervakning av flera utrotningshotade fåglar och pestkonroll. JAg har skapat ett eget community project som handlar om ekologisk restuarering på halvön där vi bor och förösker få människor att arbeta i sina trädgårdar som en del av den ekologiska restaureringen och använda trädgården till att återintroducera loklat utdöda arter och odla andra hotade. Är också ngt jag är delatig i för tre andra naturvårds organisationer.
Skulle kunna kanske jämföras med Viltvård det jag gör, men dock vill jag inte kalla det inte viltvård-i samma bemärkning, eftersom viltvård översätts till GAme warden. Det är mer vad jägare sysslar med. I vårat fall är vi conservationists. dvs bevarare., KAnske naturvårdare, vore mer korrekt översättning.
Hos oss har vi tusentals community grupper som arbetar idiellt på olika platser, flera större naturvårds orhganisationer och på toppen av detta Department of Conservation! Sverige har mycket att lära och ligger långt efter Nya zeeland i frågor rörande naturvård! VArför?, för att de har förlorat så mycket. Nästan en tredjedel av arterna är utdöda och andra hälften ligger i riskzonen. Många av dessa endemiska, dvs de finns bara här och ingen annan stans. Visst har sverige fler arter gemensamt med andra länder, men de betyder inte att vi kan exploatera hur vi vill. Om en djurgrupp ligger under 1000 individer så är den akut hotad. och mängder med arbete och pengar läggs ut på att säkerställa populationen. oavsett om det rör sig om en grupp som är endemisk eller inte.
Om jag fick bestämma skulle alla människor så komma till nya Zeeland och få ta en del av arbetet som sker här för att lära sig och öppna sina ögon. Och nu pratar jag ur egen erfarenhet. OCh vad jag har lört mig och gjort här komme rjag överföra till sverige med. För vi är inte så olika....
ps. Nu skrev jag det här i all hast, så ber om ursäkt om det verkar rörigt eller så.
Redigerat av Orkidétjuven: 01-06-2011, 08:56
|