CITAT (dahla @ 01-06-2011, 09:20)

Jag är ganska intresserad av viltvård och då inte enbart på grund av att jag jagar och fiskar. För mig är jakten en liten del av viltvården... inte tvärt om. När jag läser om viltvård så ser jag allt som oftast att det är jägare som bidrar så jäkla mycket till viltvården men nog finns det andra också. Jag skulle vilja lyfta fram dom markägarna som skapar viltvatten, planterar viltåkrar, stödutfodrar under stränga vintrar, fäller aspar, anlägger planteringar som skydd och liknande större åtgärder helt utan intresse för den vinning som finns i och med jakten.
Alla har vi väl satt upp en fågelholk någon gång i livet... det är ju en ypperlig åtgärd såklart... de flesta av oss har ett litet fågelbord om vintern med fröblandningar... många bäckar små.
Men vilka tar det där extra steget med lite mer omfattande åtgärder? Finns det idag några organisationer som samlar människor till vilt och faunavårdande åtgärder som verkar i naturen? Stödutfodrar ornitologer våra fältfåglar om vintern? (utöver fågelborden i våra trädgårdar) Har Naturskyddsföreningen några grupper som arbetar med aktiv faunavård i skogen eller jobbar dom bara vid datorer nu för tiden? Utför Världsnaturfonden några faunavårdande åtgärder eller samlar dom bara in pengar? Staten äger ju riktigt mycket mark i Sverige... gör staten någonting rent aktivt för att främja faunan och viltet på "vår" mark utöver forskning?
Jag saknar Skogsmulle... Hej kollikokk!!!
Fågelföreningar och ornitologer inte bara utfodrar, utan har räddat en del arter från utrotning. Havsörn, pilgrimsfalk, kungsörn bl.a. kan vi njuta av tack vare dessa.
Och jag vill ge eloge för alla privatpersoner som gör stora insatser i det tysta. Läste just om en gubbe som satt upp över 10 000 fågelholkar!!! Det du.
Jägarnas "viltvård" har enbart egoistiska syften, och dom syns gärna på tidningar och TV när dom matar rådjuren. Det är lite löjligt faktiskt, samtidigt som man vill skjuta utrotningshotade rödlistade djur. (tex. vargen)