CITAT (Orkidétjuven @ 02-06-2011, 00:03)

Egentligen tror jag framtidens naturvård inte ligger i skog och mark utan faktiskt i folks trädgårdar, städer och förorter. Ju mer dessa breder ut sig, desto viktigare är det att återfå balansen i trädgårdarna och på dessa platser utan att blanda in exotiska inslag som kräver mer vattning, näring, skötsel osv.- Iaf när man pratar på flora fronten.
Trädgårdar kan vara enda hoppet till att vissa arter kanske kan överleva när deras habitat skövlas eller betas av. Såväl växter som djur.
MAn behöver inte bara bygga holkar i träd, många andra nya varianter tex liknar tegelsten och går att bygga in i hus tex. Passar utmärkt för starar och svalor. I Storbritannien är det nu lag på att nybyggda hus ska innehålla till viss del tegelstens holkar. Hur skulle det vara om varje högre hustak i städerna hade holkar för falk?
Jag tror som sagt att vi bör arbeta lite mer i städerna och förorterna mer än vad som hittills har gjorts för att främja den biologiska mångfalden.
Jag tror inte att trädgårdarna påverkar speciellt mycket... jag tror dock att vi behöver återställa många av de viltvatten som man en gång i tiden torrlade genom urdikning för att få bättre åkermark och bättre miljö i skogen för gran och tall... spara ett par meter kring alla åkerlappar där man varken sprutar eller sår någonting... ogräs tillför mycket för viltet. Så in åkerblommor på ängar och fält som står i träda... slå fälten efter att blommorna har blommat ut och låt det slagna ligga kvar tills fröerna har släppt.
Jag tror man måste börja fauna och viltvård med det lilla... tidigt blommande växter ger humlor, bin och getingar en bra start på året... med fler åkerblommor i naturen blir det fler insekter till fältfåglarnas ungar... med fler fältfåglar får räv och grävling mer att äta i naturen och dom behöver inte söka sig till människornas komposter och liknande för att finna föda.
Men visst finns det mycket att göra i villaträdgårdar i samhällen... Förr i tiden hade väl alla husägare en liten lövhög någonstans utanför tomten där igelkottarna boade om vintern... i dagens perfekta trädgårdar ska allt komposteras och då blir det ju ont om övervintringsplatser för vissa djur.