Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> kompost, inga maskar
          elsemarie
          Inlägg 11-05-2011, 10:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 96
          Medlem nr: 16 254

Jag har en varmkompostbehållare, där jag slänger allt matavfall, utan kött. Stängde den i februari f
          för att nedbrytningen skulle få vara ifred. Nu tänkte jag gräva om den o luckra upp lite, för det första så luktade det fasansfullt o för det andra fanns inte en synlig mask. Har även tillfört löv emellan lagren.
          Hjälp snälla ni, vad har jag gjort för fel??

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Taraxacum
          Inlägg 03-06-2011, 20:37
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 132
          Medlem nr: 31 662

jag har flera komposter. i hushållskomposten - en vanlig plastbehållare, modell större - lägger jag både vegetabiliskt och animaliskt avfall. Som strö använder jag flis från min kompostkvarn. jag har ibland använt kutterspån från Granngården, men det blir mer kompakt och då måste man lufta mycket mer. om sommaren gräver jag ner en del teädgårdsavfall, t ex maskrosrötter. Då bru2ar temperaturen stiga re1ält. tr +v hamnar också i hushållskomposten. Hos mig finns det alltid mask utan att jag placerat dem där. När jag lagt i mycket ogräsrens och flis blir det för varmt för dem. Då kryper de ner till botten och ut till kanten, för att sedan komma tillbaka när temperaturen s1unkit. I år var nedrytningen igång hela vintern. När det var flera köldknäppar och temperaturen sjönk under -25 flera gånger, hällde jag i strö som förvarats inomhus samt ljummet vatten - snart ångade det igen.

Stinkande, blöt kompost. Hämtar sig när 0an rör om.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 14:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon