Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad kan jag göra med linet?, Förra årets lin som ej genomgått allt som ska göras med det.
          Andreas1974
          Inlägg 02-06-2011, 08:40
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 69
          Medlem nr: 3 594

Jag odlade litet lin i trädgårdslandet förra året. Jag tror att jag tog upp det i någorlunda tid, och sedan låg det och rötade på marken i buntar (som jag läst att kan fungera som alternativ till vatten, även om nog hushållningssällskap e.d. avrått från det sedan 40-talet el. längre)... men sedan visste jag inte riktigt vad jag skulle göra och hade ingen lämplig "tork"...
          Linet blev därför liggande i buntar på min uteveranda.
          Bifogad fil  IMG_9509.JPG ( 857.11k ) Antal nedladdningar: 40

Är det bara till att bränna upp det?

Redigerat av Andreas1974: 02-06-2011, 08:41

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Andreas1974
          Inlägg 04-06-2011, 07:11
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 69
          Medlem nr: 3 594

Tack så mycket för ditt svar! Jag är helt med dig i allt du skriver, jag tänker likadant.
          Det jag var orolig för var om linet redan tagit skada av att ligga till nästa år, men det är inte mögligt, så det kanske kan gå att använda. Riktiga redskap för den fortsatta behandlingen saknar jag dock.
          De gamla bondmororna är dessvärre utdöda här, trots att jag bor ute på landet men här hittade jag en bra beskrivning av linberedning (som jag inte hittade förra året): http://www.linodlarna.se/om-lin.html
          Torkningen beskrivs dock inte speciellt ingående: "När rötningen är klar tas linet upp direkt och torkas". Jag tog ju bara upp det och lade det luftigt, så det har bara lufttorkat i höstsolen. Kan undra om det är nog. Jag kan tänka att det finns en risk att rötningen därmed inte avstannat i tid och att fibrerna försvagats.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 04:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon