När jag besöker ett nytt forum, och ser t.ex att medlemmar inte skriver många inlägg, så misstänker jag att det forumet inte är så vettigt.
Finns däremot ett gäng med aktiva skribenter, så lär jag snart känna deras kunskaper i olika ämnen.
Om jag nu frågar en knivig sak och får svar av många enpluppare, så finns nog 90% där de skriver " Jag har hört" "min kompis gjorde" osv.
Finns det däremot svar av några mångpluppare, så vet jag att här har jag ett svar som är relevant.
Men jag vet att det finns tusentals som läser här och vet och kan sina saker, men av någon anledning så törs de inte skriva.
CITAT
En risk med plupparna kan väl vara att de ger en signal om en "veteranklubb" med en inre kärna och att detta kan skapa en utanförkänsla för nya medlemmar som vill in i gemenskapen
Jag tror inte på detta sådär riktigt. Satt själv i flera månader o bara läste i detta forum och så började jag skriva av mig.
Man kan kanske jämföra med en förening. Där finns ofta en klick "veteraner" och nya medlemmar har svårt eller vågar inte kontakta dessa. Men är väl isen bruten så så brukar allt gå som en dans.