Har han inte ätit några djur behöver han inte avmaskas heller, skulle vara om han har slickat en annan katt och fått i sig mask. Men det varnas för att avmaska för ofta, resistenta maskar har tydligen börjat uppträda. När du avmaskar är det viktigt att hellre ge lite för mycket än för lite så att all masken verkligen försvinner. Det finns olika sorters mask, alla maskmedlen tar inte alla. Jag hade en katt som nästan dog av stopp i tarmen pga spolmask, jag hade bara avmaskat mot bandmask. Jaha laktosfri borde ju funka om han mår bra. Jag har gett paraffinolja med en stor spruta direkt i munnen (på den katten jag pratade om nyss, för att försöka få igång tarmen igen). Jag vet inte om din katt skulle äta det om du blandade det i maten, men du kan ju testa. Jag visste inte att det hjälpte med hårbollar, intressant. Hundar som har svalt något farligt (fiskekrok eller liknande) ska man ge surkål eller sparris, det liksom lägger sig runt det som ska ut, men för det första är en hårboll inte samma sak och för det andra vet jag inte hur man får en katt att äta surkål. Men det finns kanske någonting som kan funka på liknande sätt?
--------------------
Det ska gå.
|