CITAT (*Stintan* @ 04-06-2011, 08:57)

Vilken fin Anton och lilla valpen kan ju få vem som helst att smällta
Skällande är jobbigt, min skrutt skäller ibland när jag inte hinner med att hindra henne. Det måste bero på den tredjedel papillon hon har i sig

. Jag har en liten petflaska som jag lagt några småstenar i. Numera behöver jag inte använda den så ofta men när jag skramlar med den så slutar hon direkt att skälla och så leker vi lite istället. Det gäller att avleda direkt. Utomhus gjorde jag så att vi ofta bara satt nånstans där det rörde sig folk så hon lärde sig att man inte skulle bry sig om andra människor och hundar. Aldrig hälsa på någon utan min tillåtelse och det har fungerat bra. Det gäller att man är envisare än hunden och nu är hon en riktigt trevlig 4-åring.
Jag är glad att jag haft fler hundar tidigare för man lär sig av misstagen

Det du skrev om med flaskan har korsat mina tankar, men hon skulle inte bry sig, för när hon skäller så hör hon inget annat. Men nu har hon ett antiskall halsband på sig, satte den på låg och vibration, hon gav skall, men tystnade direkt. Hon försökte dock bita efter halsbandet, men det är ju så nytt. Jag ändrade till ljud, för att inte skrämma henne, hon har ännu inte haft någon anledning till skall.
CITAT (Gertie @ 03-06-2011, 17:24)

Små hundar blir ju äldre än de större, med att de blir så gamla är väl inte vanligt?
Man önskar ju alltid att ens djur ska leva länge, och ni tycks ha haft tur.
Nej, det var nog ren tur att den blev 29 år. Men visst vore det kul om den blev det och dessutom höll sig frisk med.