CITAT (Huggorm @ 05-06-2011, 00:45)

Så om man med DNA-teknik lyckas återuppväcka de ullhåriga mammutarna anser du att vi bör återintroducera dem i Sverige? Och sabeltandade tigrar, det vore väll en fin toppredator som kan konkurrera med vargarna?
Jag skulle inte ha något emot det, men jag har en känsla av att skogsbruket (för att inte tala om samernas renskötsel och den rationella -eller är det irrationella?- älgodlingen som jägarna bedriver) skulle bli lidande.
Sen vet jag inte om det är känt att vi nånsin haft sabeltandad tiger, eller varför den i så fall försvann. Däremot vet jag att det är hittat en tand av mammut, så det är en ursprunglig svensk art (som dessutom utrotats av jakt), så det är ett glasklart fall. Detsamma gäller jättehjort och förstås alfågel.
Men det är förstås bara nonsens, ett
in absurdum resonemang för att få det att verka konstigt att varg, som funnits här sen innan istiden, ska få fortsätta finnas här.
Det enda problemet med våra rovdjur är att de konkurrerar med människor om byten, så den självklara lösningen på sveriges rovdjursproblem är hägn. Inhägning av renbetesområdena och inhägning av de områden av sverige där vi inte tycker att vi kan acceptera ett 20-40% fall i älgköttsproduktionen pga varg. Det blir inte mycket kvar, men i alla fall
någon mark där varg & järv kan få vara, och skulle nån varg ta sig igenom stängslet får den naturligtvis skjutas.
En lösning alla blir glada av, eller hur?