Sidor: 1, 2
Orkidétjuven
Nu handlar detta visserligen i Danmark, men visade sig dock vara en överraskning ändå. Tvättbjörn har påträffats i Sverige ett par ggr tidigare, men frågan är om det finns fler och om de faktiskt förökar sig.
Vad jag funderade över i artikeln är:

"Jonas Wahlström tror dock inte att vi någonsin kommer få ett rejält bestånd eftersom det skulle krävas en stor mängd djur som skulle ta sig hit på samma gång."

En "stor mängd" djur är en ganska vagt antal skulle jag säga. Det behöver inta alls vara många, om man nu iof inte menar ca 4o st är många. JAg menar att nya zeelands 70 miljoner possums härstammar från ca 40 individer. Visserligen som fick vara fredade enligt lag i 80 år.
Men likabra att ta hand om problemet innan dte blir ett problem, ocha tt de iaf har satt upp kameror utmed kusten är iaf en början.

Värt att veta iaf!

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.644720-...vag-mot-sverige

ps. Om de etablerar sig, ja då vill ni inte veta vad som händer....
Huggorm
Har vi plats för varg så har vi nog plats för tvättbjörn också.
Myosotis
CITAT (Huggorm @ 04-06-2011, 17:59) *

thumbdown.gif Det begriper du nog att det inte är samma sak, men du ska så klart provocera lite. wacko.gif
Huggorm
CITAT (Myosotis @ 04-06-2011, 18:20) *
thumbdown.gif Det begriper du nog att det inte är samma sak, men du ska så klart provocera lite. wacko.gif

Var nu inte så främlingsfientlig, det finns plats även för tvättbjörnarna i den svenska faunan, någonstans mellan grävling och mård flirting.gif
sparvuggla
CITAT (Huggorm @ 04-06-2011, 17:59) *

Är det provokation? Det kanske var seriöst menad?

Hur som helst, lika illa i båda fallen. Men ha det i minnet i kommande disskussioner.....
Huggorm
CITAT (sparvuggla @ 04-06-2011, 18:38) *
Är det provokation? Det kanske var seriöst menad?

Hur som helst, lika illa i båda fallen. Men ha det i minnet i kommande disskussioner.....

Mer eller mindre seriöst. Varg och tvättbjörn har visserligen lite olika plats i näringskedjan, men båda befinner sig i toppskiktet. Vargen har varit borta från södra Sverige i ett par hundra år, så det blir i princip likvärdigt med en nyintroducering. Vad gäller dvärgbandmask, så är det ju folks piratimporterade sällskapshundar som är den värsta faran, så det påverkar inte heller i någon större grad.
Meriona
Inte ska vi ha tvättbjörn. Eller nåt annat djur heller som inte är inhemskt. Men om det är ett djur från närområden som flyttar in så kan man åtminstone fördra det tycker jag, men det här är ju ett djur från andra sidan Atlanten som människor klantat till och förvildat här. Inte lämpligt.
mamamaggan
Varför ska vi människor alltid klanta till det för oss ?

Tvättbjörn , nej det hoppas jag verkligen inte.
*Stintan*
Mårdhund har vi ju redan här men tvättbjörn hör definitivt inte hemma i den svenska faunan.
malcolm
Inga tvättbjörnar i Sverige tack, dessutom ser var och varannan tonårstjej ut som tvättbrjörnar i ansiktet. . giggle.gif
Huggorm
Om tvättbjörnen funnits här men utrotats på Gustav Vasas tid då, hade det varit okej att den kom tillbaka nu då?
KRT
Mårdhund försöker man till varje pris stoppa och tvättbjörn är ännu värre!

Tvättbjörn skulle vara snäppet värre än mink och alla vet väl hur mycket problem de ställer till med!!! Och problemet m tvöttbjörn är att de lever som råttor - i människans närhet, ätandes sopor etc.
Överbölingen
Jag föredrar myskossor och vicenter i stället för predatorer. De första är mer inavlade än vargen. Och defenitivt farligare. Hjälper vi dem att höja familjemoralen så får vi en livskraftig stam. Men det är inte bråkdelen så spännande som vargetablering.
Orkidétjuven
CITAT (Huggorm @ 04-06-2011, 19:57) *
Om tvättbjörnen funnits här men utrotats på Gustav Vasas tid då, hade det varit okej att den kom tillbaka nu då?

Om den hade varit en del av den svenska faunan på vasas tid, ja då är svaret ja! Ur ett naturligt tidperspektiv är ett par hundra år inte särskilt mycket alls.
Håller även med att myskoxe och visent borde återintroduceras. Sista visenterna i Sverige dog ut för bara ca 1000 år sedan. Till sista istiden är en tidsrymd så är tillräcklig.
Personligt så tycker jag att allt som människan har haft ett finger i, ang utrotning så är det värt att återintroducera.

Ha dock i åtanke att en del introduceringar som tidigare förvildat sig som fasan INTE utgör ett hot mot den biologiska mångfalden, tillskillnad från tex mårdhund som utgör ett hot och därefter klassificeras som invasiv. Tvättbjörnen faller på samma linje som mårdhunden.
Men jag skulle aldrig komma på tanken på att introdcera fasan till Sverige nu, om den inte fanns.

Även om en del arter inte utgör ett hot mot mångfalden så ska vi inte ta lätt att flytta på arter över gränserna och deras naturliga utbredningsområde. Dessutom är det svårt att veta konsekvenserna, även den mest harmlösa varelse kan i slutsadiet orsaka stor skada. Invasiva arter är i dagsläget globalt sett största orsakern till andra arters utdöenden!
Huggorm
CITAT (Orkidétjuven @ 05-06-2011, 00:19) *
Om den hade varit en del av den svenska faunan på vasas tid, ja då är svaret ja! Ur ett naturligt tidperspektiv är ett par hundra år inte särskilt mycket alls.
Håller även med att myskoxe och visent borde återintroduceras. Sista visenterna i Sverige dog ut för bara ca 1000 år sedan. Till sista istiden är en tidsrymd så är tillräcklig.
Personligt så tycker jag att allt som människan har haft ett finger i, ang utrotning så är det värt att återintroducera.

Så om man med DNA-teknik lyckas återuppväcka de ullhåriga mammutarna anser du att vi bör återintroducera dem i Sverige? Och sabeltandade tigrar, det vore väll en fin toppredator som kan konkurrera med vargarna?
Orkidétjuven
CITAT (Huggorm @ 05-06-2011, 00:45) *
Så om man med DNA-teknik lyckas återuppväcka de ullhåriga mammutarna anser du att vi bör återintroducera dem i Sverige? Och sabeltandade tigrar, det vore väll en fin toppredator som kan konkurrera med vargarna?

Intressant fråga egentligen.
Om man lyckades, skulle min personliga ståndpunkt vara ja! Det gälller alla utdöenden som människan återigen haft ett finger i och där det kan bevisas. Som dront, huia, stellers sjöko, baiji river dolphin, karibisk munksäl, Oó, garfågel, carolina parakit och en fortsatt lång lista.
Men här kommer problemet, vi är fortfarande inte 100 % säkra om mammutar globalt över världen dog ut pga av människor eller klimatförändringar, även om det förstnämnda är att skylla och skyndade på hela processen.
Men mammutar är jag helt okay med eftersom människor var iaf medbrottslingar till utdöendet.

Sabeltandade tigrar i Sverige?
Nej blir svaret där, eftersom de äldsta fyndigheterna av dessa i närområdet är äldre än 1 miljon år och klimat och land var alltför annorlunda då.
dahla
Visent och skogshäst är jag klart för... skogshästen lär ju vara utdöd men om man kan flytta vargar med lastbil för att på konstgjord väg skapa en genetiskt hållbar stam så borde man väl lika gärna kunna introducera Poitevin som "skogshäst" i Sverige...

Tänk vad spännande att möta en stor bisontjur på 900 kilo när man går i naturen... eller en flock på några hundra djur... wub.gif

Svartråttan är väl också nånting som borde hjälpas på traven...
*Stintan*
I konsekvensens namn borde vi då utrota alla nya varianter av växter och djur som människan manipulerat fram och bara ha ursprunget kvar. Allt som flyttats mellan kontinenterna bör återbördas till sin naturliga miljö. Bäva månde människorna!
KRT
Om man ignorerar en del ovesäntligheter är faktiskt grundfrågan i denna tråd fruktansvärt intressant - ska man återintroducera/återföra djurarter som dött ut.

Iofs måste man nog begränsa det till de arter som utrotats av människan, arter som dött ut pga miljöförändringar är ganska meningslöst att återföra då de bara lär dö ut igen. I denna diskussion kan man även ta upp införandet av arter som aldrig hört hemma här. Dessutom måste man förstå hur klimat o miljö förändrats sedan senaste istiden. Om man nu använder detta som en bortre gräns (eftersom Sverige återkoloniserades av växter o djur då, dock kan man väl anta att det fanns ett annat ekostystem innan isen......

Så - vilka djurarter har människorna utrotat i Sverige sedan senaste istiden? Och vilka ha vårt föränderliga klimat utrotat? Vilka arter skulle framgångsrikt kunna återföras och vilka kan inte?

Vad gäller mink, mårdhund, mördarsniglar, tvättbjörn etc så är den grundläggande problematiken samma som i alla ekosystem; de tar en nisch som redan är tagen, de har inga naturliga fiender och/eller äter allt som kommer i dess väg Bra exempel är råttorna på NZ, som mer eller mindre har utrotat alla ickeflygande fåglar..... Ser man inte DENNA problematik rekommenderar jag en kurs i ekologi och bevarandebiologi!

Huggorm
När det gäller däggdjur, så har vi inte speciellt många på vårt samvete här i Sverige. Fåglar är det desto fler av, och insekter och liknande finns det en nästan ändlös lista på. Och då har vi i första hand inte utrotat dem med jakt, utan genom att förstöra den biotop där de levde. Våtmarker har dikats ur, skogsbränder släcks genast, skogar ersätts med lantbruk eller barrplanteringar i monokultur. De djur som kunnat anpassa sig till att leva tillsammans med oss ökar enormt, medan övriga ofta går under.
Orkidétjuven
Frågan är väldigt intressant, verkligen. När det kommer till arter som nyligen lokalt dött ut, Ja då är svaret självklart. Finns arterna tillgängliga, för återintroducering så bör det ske.
När det handlar om helt utdöda arter och deras återkomst, så kan man kanske börja fråga sig om vi inte ska återskapa dem. Just för att vi ska lära oss värdet av en art och vad vi förlorar om vi inte handlar snabbt. Dessutom vad vore det värt, om arter som dör ut kan återväckas? Termen utrotningshotad skulle inte längre få ngn betydelse i framtiden, för vi kan ändå återuppväcka de döda. Man skulle helt enkelt kunna arter dö ut och återuppväcka dem när tiden passar oss. Så helt enkelt så kan vi bara köra över allt och alla och anpassa allt efter oss.
Ngn som förstår vad jag försöker säga?

Som stintan säger att vi borde bara återskapa allt, är kanske inte möjligt och behövs inte i dagsläget heller alla ggr, men är ngt som vi borde arbeta efter.
Vi borde lära oss av historien så att säga. De som inte gör det är dömda att återupprepa samma misstag.

Av de som dog ut under slutet av holocen i Sverige var Mammut och möjligen ullhårig noshörning och jätte hjort ngra av dem. Sverige blev fuktigare och blötare och tundran drog sig tillbaka. Av de arter som har överlevt sedan denna tid är bla varg och ren. Som jag skrev tidigare så har både klimat och människor ett finger med i spelet här. Men både jättehjort och ullhårig noshörning levde kvar längre på kontinenten där det var varmare, så antagligen är människorna största boven i dramat här- De är iaf dessa vi har fyndigheter av. Brist på fynd av andra arter, behöver inte betyda att de inte fanns här.

TYvärr är jag rädd för att många arter inte kan återintroduceras. Det finns helt enkelt ingen plats kvar för dem i vårat samhälle. Även om miljön och habitaten kanske finns kvar, så vill folk helt enkelt inte ha dem tillbaka.
Hörde nyligen om en man här som störde sig på att sångfåglarna hade börjat komma tillbaka här efter att man har börjat med pestkontroll för att minska possum, råttor och mink här. Väldigt sorglig.
Eller i Australien där ngn tydligen dödshotade ngn som ville ha en trädplanteringsdag.
Återintroduceringar gäller ju även växter som djur.

Som sagt, de som inte lär sig av sina misstag är dömda att återupprepa dem.
Huggorm
CITAT (Orkidétjuven @ 05-06-2011, 12:59) *
TYvärr är jag rädd för att många arter inte kan återintroduceras. Det finns helt enkelt ingen plats kvar för dem i vårat samhälle. Även om miljön och habitaten kanske finns kvar, så vill folk helt enkelt inte ha dem tillbaka.

Att man inte vill ha dem tillbaka är inget hinder. Att folk kan köras över har vi sett i vargfrågan.
andersen
CITAT (Orkidétjuven @ 05-06-2011, 12:59) *
Sverige blev fuktigare och blötare och tundran drog sig tillbaka. Av de arter som har överlevt sedan denna tid är bla varg och ren.

Ren har vi väl inte vild i Sverige? utan den har bara överlevt som boskap.
sparvuggla
CITAT (KRT @ 05-06-2011, 09:23) *
Så - vilka djurarter har människorna utrotat i Sverige sedan senaste istiden? Och vilka ha vårt föränderliga klimat utrotat? Vilka arter skulle framgångsrikt kunna återföras och vilka kan inte?

Bävern har vi återfört mycket framgångsrikt efter att jägarna utrotade den totalt på 40-talet.
Men alla djur kan inte återinföras så vi ska handskas mycket försiktigt med naturen. Den sköter sig bäst själv.
Huggorm
CITAT (sparvuggla @ 05-06-2011, 17:19) *
Bävern har vi återfört mycket framgångsrikt efter att jägarna utrotade den totalt på 40-talet.
Men alla djur kan inte återinföras så vi ska handskas mycket försiktigt med naturen. Den sköter sig bäst själv.

Och bävern i sin tur förstör naturen längs stränder där vissa fågelarter hittat den lilla orörda blandskog som finns kvar. Vi har återinfört ett däggdjur, ett synligt och "sött" djur med mycket symbolvärde, men förstör därigenom levnadsmiljöerna för en mängd andra djurarter. Allt är ett spel för gallerierna, ett upprättande av en vacker fasad.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 05-06-2011, 17:30) *
Och bävern i sin tur förstör naturen längs stränder där vissa fågelarter hittat den lilla orörda blandskog som finns kvar. Vi har återinfört ett däggdjur, ett synligt och "sött" djur med mycket symbolvärde, men förstör därigenom levnadsmiljöerna för en mängd andra djurarter. Allt är ett spel för gallerierna, ett upprättande av en vacker fasad.

Vadå förstör levnadsmiljöerna? Är det vi människor som ska bestämma hur allt ska vara i naturen? Det måste väl i alla tider varit så att det funnits djur som antingen förstör eller främjar andra djurs levnadsmiljöer. Alla funkar därför inte överallt utan håller sig till miljöer där de kan överleva. Landskapet ser ju inte heller ut som förr vilket i allra högsta grad påverkar arters förekomst och till det är människan ensam skyldig.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 05-06-2011, 18:49) *
Vadå förstör levnadsmiljöerna? Är det vi människor som ska bestämma hur allt ska vara i naturen? Det måste väl i alla tider varit så att det funnits djur som antingen förstör eller främjar andra djurs levnadsmiljöer. Alla funkar därför inte överallt utan håller sig till miljöer där de kan överleva. Landskapet ser ju inte heller ut som förr vilket i allra högsta grad påverkar arters förekomst och till det är människan ensam skyldig.

Det är just för att människan tagit så mycket av naturen i anspråk som stränder och bäckraviner blivit en viktig tillflyktsort för naturen. Dit kommer inte skogshuggarna så lätt, så där har naturen fått vara ifred sedan urbaniseringen kom igång på allvar för drygt hundra år sedan. Och just som blandskogen börjat växa upp och bli stor nog för att vara till nytta för fågellivet, så kommer bävern där och förvandlar även den skogen till monokultur av barrträd.
andersen
CITAT (Huggorm @ 05-06-2011, 17:30) *

För en mängd fågelarter är bäven ett plus,iom att bävern skapar nya våtmarker som sjöfåglar och andra fågelarter drar nytta av.
Azur

Jag skulle inte ha något emot det, men jag har en känsla av att skogsbruket (för att inte tala om samernas renskötsel och den rationella -eller är det irrationella?- älgodlingen som jägarna bedriver) skulle bli lidande.

Sen vet jag inte om det är känt att vi nånsin haft sabeltandad tiger, eller varför den i så fall försvann. Däremot vet jag att det är hittat en tand av mammut, så det är en ursprunglig svensk art (som dessutom utrotats av jakt), så det är ett glasklart fall. Detsamma gäller jättehjort och förstås alfågel.

Men det är förstås bara nonsens, ett in absurdum resonemang för att få det att verka konstigt att varg, som funnits här sen innan istiden, ska få fortsätta finnas här.

Det enda problemet med våra rovdjur är att de konkurrerar med människor om byten, så den självklara lösningen på sveriges rovdjursproblem är hägn. Inhägning av renbetesområdena och inhägning av de områden av sverige där vi inte tycker att vi kan acceptera ett 20-40% fall i älgköttsproduktionen pga varg. Det blir inte mycket kvar, men i alla fall någon mark där varg & järv kan få vara, och skulle nån varg ta sig igenom stängslet får den naturligtvis skjutas.

En lösning alla blir glada av, eller hur?
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 05-06-2011, 19:13) *
Det är just för att människan tagit så mycket av naturen i anspråk som stränder och bäckraviner blivit en viktig tillflyktsort för naturen. Dit kommer inte skogshuggarna så lätt, så där har naturen fått vara ifred sedan urbaniseringen kom igång på allvar för drygt hundra år sedan. Och just som blandskogen börjat växa upp och bli stor nog för att vara till nytta för fågellivet, så kommer bävern där och förvandlar även den skogen till monokultur av barrträd.

Jamen då kan man väl inte som du gör vara irriterad på bävern, var irriterad på människorna istället.
andersen
CITAT (Azur @ 05-06-2011, 20:01) *
Jag skulle inte ha något emot det, men jag har en känsla av att skogsbruket (för att inte tala om samernas renskötsel och den rationella -eller är det irrationella?- älgodlingen som jägarna bedriver) skulle bli lidande.

Sen vet jag inte om det är känt att vi nånsin haft sabeltandad tiger, eller varför den i så fall försvann. Däremot vet jag att det är hittat en tand av mammut, så det är en ursprunglig svensk art (som dessutom utrotats av jakt), så det är ett glasklart fall. Detsamma gäller jättehjort och förstås alfågel.

Men det är förstås bara nonsens, ett in absurdum resonemang för att få det att verka konstigt att varg, som funnits här sen innan istiden, ska få fortsätta finnas här.

Det enda problemet med våra rovdjur är att de konkurrerar med människor om byten, så den självklara lösningen på sveriges rovdjursproblem är hägn. Inhägning av renbetesområdena och inhägning av de områden av sverige där vi inte tycker att vi kan acceptera ett 20-40% fall i älgköttsproduktionen pga varg. Det blir inte mycket kvar, men i alla fall någon mark där varg & järv kan få vara, och skulle nån varg ta sig igenom stängslet får den naturligtvis skjutas.

En lösning alla blir glada av, eller hur?

Nej det bli inte jag glad över. är det någon som blir glad över en sådan lösning,för vi har redan så på djurparkerna.
Huggorm
CITAT (andersen @ 05-06-2011, 19:43) *
För en mängd fågelarter är bäven ett plus,iom att bävern skapar nya våtmarker som sjöfåglar och andra fågelarter drar nytta av.

Så är det kanske på vissa håll här i landet, men inte där jag bor. Här finns mängder med bäver i sjöar och vattendrag, men jag har aldrig sett dem dämma upp någon bäck. De bygger sin hydda i strandkanten, och utrotar alla lövträd utom al.
Azur
CITAT (andersen @ 05-06-2011, 16:25) *
Ren har vi väl inte vild i Sverige? utan den har bara överlevt som boskap.

Det är vad jag vet fortfarande skottpengar på vildren i Sverige, pga att de stör renaveln.
andersen
CITAT (Azur @ 05-06-2011, 21:09) *
Det är vad jag vet fortfarande skottpengar på vildren i Sverige, pga att de stör renaveln.

Nej den är utrotad i Sverge sedan 1800talet, den finns i en liten mängd i Norge.
Azur
CITAT (andersen @ 05-06-2011, 21:15) *
Nej den är utrotad i Sverge sedan 1800talet, den finns i en liten mängd i Norge.

...och vandrar ett exemplar över till Sverige får du pengar om du skjuter den. Den får inte existera i sverige enligt lag.

CITAT (andersen @ 05-06-2011, 20:06) *
Nej det bli inte jag glad över. är det någon som blir glad över en sådan lösning,för vi har redan så på djurparkerna.

Hurså? Rovdjuren vore på utsidan av staketet, den frigående tamboskapen bakom staketet, som sig bör. Säg att 4/5 av sverige veks åt produktion av renkött och älgkött, då fanns det 1/5 mer av sverige åt varg och järv (och lämmel och fjällabb och fjällräv och lo och vildren) än det gör idag.
Överbölingen

Jo men visst!
andersen
CITAT (Azur @ 05-06-2011, 21:22) *
...och vandrar ett exemplar över till Sverige får du pengar om du skjuter den. Den får inte existera i sverige enligt lag.
Hurså? Rovdjuren vore på utsidan av staketet, den frigående tamboskapen bakom staketet, som sig bör. Säg att 4/5 av sverige veks åt produktion av renkött och älgkött, då fanns det 1/5 mer av sverige åt varg och järv (och lämmel och fjällabb och fjällräv och lo) än det gör idag.

Ang Vildren så var frågan om det finns sådan i Sverige, och svaret är nej det finns det inte.

Jag vill inte ha staket i skog och mark oavsätt vilken sida tamboskapen befinner sig på ,det finns kohagar och andra beteshagar och det är väl bra med det.

Gossen Ruda
När det nu talas om återinplantering och även varg så undrar jag om man kommit till något konsensus varifrån dagens "svenska" vargar kommer? Envisa rykten har cirkulerat i många år att den skulle vara inplanterad i smyg. Det verkar ju lite mystiskt. Det fanns någon vargflock som även fick ungar i Kirunatrakten i slutet på 70-talet, ursprungligen från Finland. 1980 var den flocken borta. Sen dyker det samtidigt och plötsligt upp varg i Dalarna och Värmland som till slut lyckades föröka sig i början på 80-talet. Att en hane skulle kunna ströva söderut så långt är inte konstigt, men honorna är mer stationära. Någon som vet?
Orkidétjuven
Jag skulle vilja se att Mellanspetten återintroduceras i Sverige, efter att ha varit borta i ca 30 år nu. Sista häckningen var 1980 i bjärka säby utanför Linköping. Sista gången de syntes till var 82. Idag Nationellt utdöd!

I Sverige var arten bunden till äldre ekskogar med grov bark och mycket döda grenar.

"Större samlade bestånd av nämnt slag finns endast på ett fåtal platser i landet och den begränsade arealen av sådan lövskog var avgörande för mellanspettpopulationens storlek. En successiv minskning av ek och andra äldre lövträd i perifera områden till följd av ändrat markutnyttjande kan ha haft negativa effekter på mellanspettbeståndets överlevnad. Populationens ringa storlek och begränsade geografiska utbredning medförde att arten sannolikt utsattes för inavelsdefekter i form av en kraftigt försämrad reproduktion. Extremt kalla vintrar under slutfasen påskyndade utdöendet.

åtgärder. Den östgötska populationens ekologi och hotsituation studerades inom projektet "hotade hackspettars ekologi" under perioden 1975–83. Projektet understöddes av WWF och SNV. Slutsatsen från detta arbete var att de kvarvarande ekbiotoperna i Östergötland har en alltför ringa omfattning och isolerad geografisk belågenhet för att ett långsiktigt bevarande av arten skall vara möjligt. Om en ny population av livskraftig karaktär skall kunna återskapas krävs först att samtliga nuvarande biotoper säkerställs. Skötseln av biotoperna måste vara inriktad på ett långsiktigt gynnande av eken. I ett förslag till åtgärdsprogram (1980-04-22) presenterades förslag till naturreservatsbildning inom artens häckningsområden och även samrådsområden i mindre biotopavsnitt av central betydelse för arten som vinterbiotoper och kommunikationslänkar mellan fåglarnas
häckningsrevir. Ett sådant omfattande skydd av biotoper skulle behöva kombineras med nyskapande av ekbiotoper för att en ny population skall kunna nå en livskraftig nivå. Ett förslag till en akut stödinplantering av mellanspett i Östergötland tillställdes SNV av projektet 1981-04- 21, men planerna hann aldrig sättas i verket. Under 1984 genomfördes en utredning om förutsättningarna att utplantera mellanspett i Sverige (1984-01-09). Förutsättningarna bedömdes då som mycket små såvida inte nya ekbiotoper kan skapas. En planmässig satsning på bevarande av ekhagslandskapet och en styrning mot ekskogsbruk främst i Östergötland och Blekinge skulle teoretiskt på lång sikt kunna ge möjlighet till en ny svensk framtid för arten."

Mellanspetten. Börje Pettersson 1987. Rev. Börje Pettersson 2001. Martin Tjernberg 2010 © ArtDatabanken, SLU 2011-01-20

Habitatrestaurering, gröna korridorer, samt translokationer tror jag är vad som krävs för att få en stabil population åter igen. Arten verkar dessutom vara mer bunden till andra arter av lövträd som bok än ek på kontinenten, kan detta vara ngt som kan hjälpa i dess räddning om man skulle förflytta fåglar från närmsta möjliga område.?

"Totalt är 91 svenska fågelarter rödlistade enligt artdatabankens rödlista från 2010. Sedan 1850 har 9 av dem försvunnit som årliga häckfåglar från Sverige. Stortrappen försvann redan i mitten av 1800-talet och de övriga arterna - svart stork, vit stork, lunnefågel, tornuggla, blåkråka, mellanspett och tofslärka - under 1900-talet. Även svartbent strandpipare är numera troligen borta som häckfågel från lokalerna i södra Skåne. Tillfälliga häckningar av tornuggla förekommer ibland och försök med återinplantering pågår för att få tillbaka vit stork till Sverige. Även härfågeln häckar troligen inte längre årligen i Sverige, dock häckade den 2008 i Västerås kommun.

Den vitryggiga hackspettens utbredningsområde har också minskat kraftigt de senaste hundra åren. Den hör nu till de akut hotade fågelarterna och enbart några få par finns kvar i Värmland och i Färnebofjärdens skogar. Projekt för att rädda arten pågår och utsättning av fåglar har under det senaste året givit några få ljusglimtar."

WWF

JAg vill bygga dammar, vattendrag och odla ek i framtiden. Ngn som är med? tongue.gif
dahla
CITAT (Orkidétjuven @ 09-06-2011, 23:49) *
JAg vill bygga dammar, vattendrag och odla ek i framtiden. Ngn som är med? tongue.gif

Jag brukar samla på mig ekollon, rönnbär, kastanjenötter, nypon och alla möjliga bär, nötter och frön när jag är ute i naturen om hösten... det blir en och annan dag för mig i naturen då... :-) Sen brukar jag välja platser att plantera dessa ganska omsorgsfullt. Nypon och liknande "buskar" får ofta en plats i någon kraftledningsgata eftersom dom inte blir så höga. Ekollon petar jag oftast ner på ett kalhygge i hopp om att dom ska få stå ostörda där i över 60 år. Rönn får rum lite överallt där det kan vara vackert med dom röda klasarna om hösten.

Det här med att anlägga våtvatten och naturliga dammar som gynnar djuren är ju inte helt enkelt om man inte har ganska stor mark att arbeta på där man kan avvara produktiv yta för jordbruk eller skogsbruk. Har man marken så finns det EU-bidrag att söka. På marken där jag bor nu fanns det när jag var liten (35 år sedan) tre naturliga sjöar som förbands med en å. Idag finns utöver dessa sjöar numera även 23 konstgjorda dammar där de minsta är cirka en halv hektar stora och de större är som en mindre sjö fast grundare. Jag har anmält mig som gratis arbetskraft i mån av tid om det ska anläggas fler våtvatten här omkring.

Nu är ju inte dom här dammarna skapade enbart för att gynna djurlivet eftersom man på marken bedriver jakt på änder i rent vinstsyfte och därför föder upp och släpper ut över 30000 änder årligen. Det häckar dock en och annan ganska ovanlig fågel runt dom här dammarna och utfodringen av änder ger ju givetvis även föda åt andra djur så ni kan ju tänka er vilket liv det är en tidig morgon vid dessa dammar... det är ett öronbedövande tjatter kan jag lova och jag tror det är lugnare i en storstad mitt på dagen :-)

Nu är det väl inte heller helt oproblematiskt att ha så mycket våtvatten på marken... det finns ingen som kan odla ärtor eller liknande häromkring... tusentals gäss häckar här och dom flyger till första bästa fält och fyller magen... varje dag... det är ju väldigt få fåglar som stannar kvar i häckningsvattnet ända fram till jakttid så "problemet" lämpar man ju över till lantbrukarna i närområdet.

Oavsett vilket så tycker jag att man ska försöka hjälpa till med att anlägga våtmarker om man får chansen... varje gång man passerar den lilla pöl man själv varit med om att skapa kommer man fyllas av en viss stolthet... lite som att skänka pengar till ronald mcdonalds hus...
Myosotis
CITAT (Orkidétjuven @ 09-06-2011, 23:49) *

Jag yahoo.gif Och framförallt vill jag att alla granplanteringar ska försvinna från jordens yta. Jag vill återskapa betesmarker och rädda göktytan! Ta bort alla diken i skogen! Plantera fågelbär och rönnar. Och så vill jag ta över ett färdiganvänt grustag och göra till naturreservat, jag blir så förbannad när de bara plattar till det, lägger på jord och planterar tallar duh.gif
Orkidétjuven
Suveränt. Kanske personer gå samman och köpa bitar mark eller så. Undrar vad ett gammalt grustag kan kosta tongue.gif Det är många djur som håller till i sådna. BAra i skåne är ju grustag med vegetation populära hos grönfläckig padda och lökgroda. Båda hotade, samt backsvalor och liknande. Jag växte upp vid ett grustag och det bästa som fanns var att hänga där även om man inte fick-
Följa spår i sandbankarna vid vattenhålen, titta på backsvalor och deras bon, elelr jaga mina bröder bland de stora sandynorna tongue.gif
(vi lekte att det var mongoliet 80 miljoner år sedan och jag var en rovdinosaurie.)

Allvarligt egentligen. Att en grupp går samman och köper mark, som senare restaureras ekologiskt. Värt att tänkas på kanske.
Myosotis
Tyvärr är det dock inte säkert att markägaren vill släppa sin mark bara för att man vill köpa den. sad.gif
Huggorm
CITAT (Myosotis @ 10-06-2011, 21:44) *
Tyvärr är det dock inte säkert att markägaren vill släppa sin mark bara för att man vill köpa den. sad.gif

Till rätt pris är allt till salu...
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 10-06-2011, 22:14) *
Till rätt pris är allt till salu...

Då har du inte träffat många bönder - en del säljer ALDRIG...
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 10-06-2011, 22:33) *
Då har du inte träffat många bönder - en del säljer ALDRIG...

Nej, det är sant, vissa är motsträviga. Men då kanske marken har gått i arv sedan karolinernas tid, så då är det inte riktigt samma sak. Då är det på sätt och vis inte deras egen mark de säljer.
Överbölingen
Där har du en poäg huggorm.
Orkidétjuven
Brukar inte grustag vara mer kommunägda eller företags ägda?
Huggorm
Jag bor granne med ett grustag, och det är då privatägt. Komplett med tallplantering, och traktens alla ungar som kör fyrhjuling och häst däri. Än har jag inte hittat några hotade arter, men jag har inte letat väldigt noga. Sandödla vore kul att hitta.

Edit: mindre grustag var ofta samfällighet mellan närliggande gårdar förr. Folk kan ha fått med en andel i samfälligheten när de köpte sitt hus nu nyligen, utan att veta om det. Den enda som vet är kanske någon bonde som bott i området länge, och utnyttjar grustaget som vore det hans privata.
josohl
Jag hoppas verkligen att vi INTE får en livskraftig stam av tvättbjörn i Sverige! Bortsett från att de inte hör hemma i vår fauna, med risk för i förväg helt obedömbara konsekvenser, så kan de bära på flera smittor (rabies och dvärgbandmask bla).

Fast det värsta är nog deras påverkan på vanligt liv. Jag har bott i Kanada och vet vad jag talar om... Hushållskompost är bara att glömma, de tar sig in överallt, de är verkliga låstrollkarlar! Dragkedjor är heller ingen match. De tar sig in i de flesta behållare, även med spännlås. Soptunnor länsas de med, där jag bodde hade vi metallbehållare med hänglås på soporna! När vi var ute och paddlade kajak hade vi tvättbjörnar som öppnade luckorna på natten (mat i kajaken), luckorna hade överst lock som var fastsatta med spännband med snäpplås och under hårt spända neoprenlock. Ingen match för en tvättbjörn...
De är mycket orädda, de går in i hus när altandörren är öppen och ställer till oreda (letar mat i köksskåpen), och spankulerar omkring med sina ungar på gatorna och i trädgårdarna i skymningen och är då rätt agressiva om man kommer i vägen.
Nej, fy, hoppas verkligen vi slipper detta! (Och vad är det för puckon till amerikanska soldater som hade med dem som "maskotar" och sen släppte dem fria???)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon