Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Misslyckad gräsmatta. Prästkragar och?
          MissLeia
          Inlägg 03-06-2011, 21:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 170
          Medlem nr: 41 318

Hej! Vore tacksam för bollplank!

Kämpat i tre år med att etablera en gräsmatta på framsidan av en liten radhustomt. Rör sig om ett fåtal kvadratmeter med brännande sol större delen av dagen. Min strategi i år vad att inte röra så mycket och hoppades att det skulle växa till sig bättre. Dock så har det istället blivit gigantiska stånd med höga prästkragar istället. Nu börjar det kännas som en sommaräng med en söt liten bänk som är omgärdad med dessa och jag har en massa krukor med pelargoner. Men jag funderar på att bygga vidare på detta och plantera in något ytterligare. Frågan är vad? Tankar och idéer någon?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Crazy4Flowers
          Inlägg 03-06-2011, 22:38
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 848
          Medlem nr: 23 137

Vad hade gräset för färg? Jag har haft problem med min tidigare, matjorden vi köpte var av otroligt dålig kvalite, gräset växte så dåligt och var gul. Tog och strödde på gräsmattegödsel och vipps så hade vi en mörkgrön tät matta, det var näring som saknades. Får inte gräset näring så kan den inte få överhanden över ogräset men får den vad den vill ha så tar gräset över.

--------------------
          Välkommen in på min hemsida www.Crazy4Flowers.se
          Börjar äntligen ljusna, men vad kallt det vart...
          // SusieQ zon 4

Citera
          MissLeia
          Inlägg 04-06-2011, 04:45
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 170
          Medlem nr: 41 318

CITAT (Crazy4Flowers @ 03-06-2011, 23:38) *
          Vad hade gräset för färg? Jag har haft problem med min tidigare, matjorden vi köpte var av otroligt dålig kvalite, gräset växte så dåligt och var gul. Tog och strödde på gräsmattegödsel och vipps så hade vi en mörkgrön tät matta, det var näring som saknades. Får inte gräset näring så kan den inte få överhanden över ogräset men får den vad den vill ha så tar gräset över.

Hej! Problemet är att till framsidan så måste man släpa vatten i kannor och jag är allt för ofta bortrest i hela juli. Så mitt pysslande hinner aldrig ta sig utan tvärdör då i den brännande solen, jag vill inte be grannar om just detta. Så då nu när det dök upp gigantiska bestånd av prästkragar så slog tanken mig att man helt enkelt ska uppmuntra detta istället för att bekämpa. Det kan bli sött kände jag när min lilla bänk var så omgärdad av denna blomsterprakt.

CillaM: Precis! yes.gif Dock så är jag inte säker på om grannarna kommer att tro att det slagit slint i skallen för mig en gång för alla! blink.gif Men jag kände att dessa prästkragar älskar läget så varför egentligen fortsätta strula med rabatter och gräs när det faktiskt finns växter som stormtrivs där men känner att jag bryter mot de gängse rutinerna som är längst med gatan. Så kanske en tokig tanke om det blir fult 95% av tiden? Tack för tipsen!

Azur: Strålande sida! Där fick man lite namnförslag! Kanske inte köper därifrån men strålande att det framgår vilka som gillar var, som sagt var kruttorrt här!

Överbölingen: Jag som skrev väldigt rörigt så inte så konstigt! biggrin.gif Känner mig som en klockren toka som funderar på en miniäng när man bor på en första klassens svensson-svensson gata med prydliga gräsmattor, prydliga häckar och volvobilar. Det är väl inte den vanligaste åtgärden att göra så här! g.gif

Citera
          Azur
          Inlägg 07-06-2011, 09:08
          Länk hit: #4

Gäster

CITAT (MissLeia @ 04-06-2011, 05:45) *
          Azur: Strålande sida! Där fick man lite namnförslag! Kanske inte köper därifrån men strålande att det framgår vilka som gillar var, som sagt var kruttorrt här!

Det är faktiskt tur, det är mycket enklare att hitta växter till en fin torräng än en fin fuktäng, särskilt om den är kalkrik, eftersom växter anpassade till torra förhållanden vanligen är lågvuxna. Solvända, drakblomma, blodnäva, sandnejlika, backtimjan, oregano, praktbrunört, sandlilja, brudbröd, styvmorsviol, fjädergräs... det finns mängder av fina växter för torra stäpp-liknande förhållanden.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 23:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon