|
Också rätt att om man har ett dåligt läge ska man lägga på en zon. Jag har just flyttat en ros som ska klara zon 5 (typ) men osm alltid frusit ner jättemycket och kommit igång sent, till ett annat ställe i trädgården med mindre vind. Den ser redan ut att må mycket bättre.
På det "dåliga" stället bildas en vindtunnel mellan husen. Man ser det extra tydligt på vintern, snön blåser bort i mitten och samlas på sidorna mot husen. Jag har vinbär att växa där och dom ska ju vara jättehärdiga, men några år när det varit vårstormar har det liksom frystorkat bladen så den fått starta om igen från scratch. Så nu om det är sådana kyliga vårstormar går jag ut och lägger odlingsduk på "blåssidan" av busken.
Jag har planer på att plantera lite mera träd på den sidan för att minska vindstyrkan. Har påbörjat ett litet häckprojekt också.
Sen bor vi lite på en kulle, och har sandig jord. Har märkt att generellt har vi kanske en halv zon varmare än mina vänner som bor 1km bort i en dalsänka. Mina rosor blommar kanske 1 vecka före hennes.
Dock på vintern blir det ju i hela trädgården -30 vissa dar. Så saker som är två zoner under brukar inte klara sig. Zon 3 är kört. Men zon 4 kan jag testa med ibland.
--------------------
Temptations come, as a general rule, when they are sought. -Margaret Oliphant -------------------- zon 5
|