CITAT (Aqvakul @ 10-06-2011, 19:02)

Lite OT, men jag kan inte låta bli att kommentera:
Om det är lerjord, vilket åtmistone TS har, så är det dumt och dyrt att gödlsa gräsmattan med algomin. Algomin innehåller väldigt lite kväve, men däremot mycket kalk. Lerjord är i princip alltid kalkrik, så det tillskottet är bortkastat. Mycket bättre att gödlsa med hönsgödsel eller NPK... Att låta gräsklippet ligga kvar är bra ur göslselsynpunkt, men om det blir för mkt klipp kan det, speciellt på lerjord, bli för kompakt och skapa en "hård" yta som försämrar syretillförseln till gräsrötterna.
Men du skojar!

Känns som jag testat allt här! I och med att jag har en massa groblad som jag hackar bort för dessa dödar gräsmattan fullständigt. Med resultat av en katastrofal gräsmatta = lite gräsklipp. Jag vill verkligen inte ha dessa groblad eftersom det är lera och barntramp och regn = grå blad som, ser riktigt trista ut. Jag har inget problem med att ödsla tid med att jaga dessa eftersom jag ser det som ren terapi. Barnens mobila sandlåda i plast dödar en massa gräs, samt sanden som barnen dräller ut överallt. Jag sår, dressar och jäklas på ren svenska. Fick tips om algomin och satte mitt hopp till denna svindyra påse. *suck*
Gör om och gör rätt...