CITAT (Eva i Västerås @ 10-06-2011, 21:54)

Algomin kan gräsmattan få på hösten som hjälp att mogna av inför vintern.
På sommaren är det kväve i någon form som behövs. Hönsgödsel är riktigt jobbigt om du har barn, för den luktar för dj..igt när den blöts upp. Fast algomin har ju kväveförstärkt gräsmattgödning också kom jag just ihåg. Kanske den är bra. Jag har köpt dressjord på kommunens kompostförsäljning. Den var riktigt bra, sand och kompost. Fast du har ju sand, förstås. Sanden gör ingen skada på sikt, snarare nytta. Jag brukade borsta ut spillet med en piazzava emellanåt så gräset nådde upp emellan. Kanske dressa med finsållad kompost?
Ironiskt, jag har haft hönsgödsel här, men under buskar och i rabatter. Dagen innan häggen slog ut hade jag drällt ut och vi gick runt och såg grönaktiga ut i ansiktet. Jag bor dessutom i kedjehusområde, poppis jag måste vara. :whistling Jag har gräsmattealgomin, verkar vara olika sorter. Hoppas den tillför någonting iaf, nu verkar det växa på rätt bra. Vi ska resa bort hela juli så då hoppas jag att det tar fart och en granne ska dra igång vatten dagligen vid sol. Så jag hoppas jag får fart i år! Men sanden är mitt gissel, jag trodde den skulle tillföra och jag krattade ut dagligen sandhögarna som barnen burit runt med. Men det tvärdör...
Men effektivaste sättet att få fart när man är på resande fot i juli? En vattnare tillgänglig!
Sorry att jag tog över tråden!