CITAT (mamamaggan @ 11-06-2011, 00:38)

Och varför måste allt i din värld var kul så fort det talas om att vara solidarisk och medmänsklig ?
När man befinner sig i min situation så har man ett av det högsta skattetrycken i dagens samhälle . Jag klagar inte på den del som går till vård , skola och omsorg men de delar som jag måste betala till höginkomsttagarna , den skulle jag kunna tänka mig att slippa.
Du vill alltså att alla skall betala bara till sådant som du själv kan utnyttja?
CITAT (Aqvakul @ 11-06-2011, 09:23)

Skattetabeller och den skatt som verkligen betalas in är två helt olika saker. De som tjänar allra mest skatteplanerar ofta framgångsrikt. Skattebördan bärs till största delen av låg- och medelinkomsttagare och då särskilt pensonärerna. Skattesystemet är inte särskilt solidariskt längre. Sedan 2005 har förmögenhetsskatt, gåvoskatt, arvsskatt och fastighetsskatt avskaffats, samtidigt som framförallt medel- och höginkomsttagarna har fått kraftiga inkomsskattelättnader.
Ändå är det fortfarande så att desto mer man tjänar, desto mer betalar man i skatt, både relativt och i absoluta tal. Och då utnyttjar sällan höginkomsttagarna samhällsresurserna i samma grad som låginkomsttagarna heller. Vad gäller förmögenhetsskatt, gåvoskatt, arvsskatt och fastighetsskatt så är det fullständigt rätt att dessa togs bort. Alla dessa saker har man ju skattat på minst en gång redan.