CITAT (Ingrid Zon3 @ 10-06-2011, 15:32)

... men det kanske kräver mer från vissa personligheter än från andra.

Ja, det här ligger det mycket i. Oavsett vad det gäller.
När mina barn var i tidiga tonåren (alltså "jag-vet-allt-åldern-du-är-mossig" ) hade de en tendens att svara mig: "Vem bryr sig!". Mitt standardsvar blev: "Jag vet inte, men jag VET att det är de som bryr sig som förändrar välden" (underförstått: till det bättre förstås

)
Det finns människor som "bryr sig" och de som "inte bryr sig".
Själv gillar jag bättre förhållningssättet hos de som bryr sig en gång för mycket, än en gång för lite.
Neonikotinoider i bekämpningsmedel anses mer och mer stå bakom bidöden i världen.
Roundups verksamma ämne är tack-och-lov glyfocat. Det anses "ofarligt".
Glyfosat verkar genom att hämma ett enzym, så växterna inte kan bilda livsviktiga proteiner. I däggdjur och flertalet djur sker inte reaktionerna på samma vis, så man kan säga att glyfosat är ofarligt för dem.
Och det är ju definitivt bra!Den som läser på Monsantos hemsida om sin produkt Rounup, blir snabbt övertygad om att INGA negativa effekter finns. Men det är inte alldeles sant. Dessutom ger de några inte helt korrekta råd.
Till exempel bör man INTE använda Roundup på/intill stenlagda eller asfalterade ytor (eller grusgångar) eftersom den mikrobiella verksamheten är mindre här. Halveringstiden för glyfosat kan variera från ett par dagar till FLERA ÅR, beroende på bl.a. den mikrobiella verksamheten i jorden.Glyfosats nedbrytningsprodukt heter aminometylfosforsyra, och dess nedbrytningstid är lite längre. Tillsammans med nitriter i jorden kan glyfosat bilda nitrosaminer som är kända för att orsaka cancer och ärftliga förändringar.
Både i Sverige och i Danmark finner man
glyfosat när man testar vatten för bekämpningsmedel.
I USA har ett oansvarigt användande av glyfosatbaserade ogräsmedel lett fram till
resistenta ogräs.
Roundup anses "ofarligt", men de certificerade/utbildade användarna FÅR t.ex. INTE transportera Roundup tillsammans med husdjur.
Roundup skulle jag själv inte vilja dricka, eftersom det är både irriterande på hud och i ögon, samt faktiskt resulterar i illamående. Sen finns ju andra aspekter också.
Vill man stödja ett företag som Monsanta? Det får var och en ta ställning till.
Vill man stödja djurförsök? Dess irritaionsverkan på ögon vet vi via de kaniner som blivit utsatta för ämnet. Hundar, marsvin, råttor och möss har också använts.
Man kan ifrågasätta "farligheten" av Roundup. Men vi vet inte alla följdeffekter!!
Många mindre organismer som endast "förgiftas måttligt" (t.ex. mygglarver där en viss hämning av rörelseförmågan föreligger)
återfinns längst ner i näringskedjan!! Det kan medföra konsekvenser för djur och växter högra upp i näringskedjan - om dettta vet vi än så länge väldigt lite!!!Försäljningen av roundup (samt andra glyfosatmedel) har dubblerats på senare år. Det handlar om många hundratals TON av verksamt ämne. Och om jordbruket eller "trädgårdsägarna" är de största användarna, ja, det kan nog vara fifty-fifty. Många bäckar små, ni vet.
Slutfrågan för mig, är egentligen om jag vill vara en sådan människa som BRYR MIG - eller inte ...
(edit: stavfel)
Redigerat av amaira: 11-06-2011, 09:59