Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp! En lång trådig mask!, Vad var det?!
          Camelian
          Inlägg 11-06-2011, 16:47
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 670
          Medlem nr: 47 068

Usch! Jag hade två trådtunna maskar, cirka fem till tio centimeter långa, i en badbalja som står ute i trädgården. I baljan var det lite jordrester och en decimeter regnvatten. Jag har lagt på mängder av hästgödsel i min trädgård, kanske var det rester av det däri också. Maskarna var vita och sytrådstunna. De ringlade sig fram och tillbaka - jätteäckligt! Vad var det för mask?

Redigerat av Camelian: 11-06-2011, 16:48

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Azur
          Inlägg 11-06-2011, 19:44
          Länk hit: #2

Gäster

CITAT (Camelian @ 11-06-2011, 17:47) *
          Usch! Jag hade två trådtunna maskar, cirka fem till tio centimeter långa --- Maskarna var vita och sytrådstunna.

Det var troligen två tagelmaskar. De är normalt sett svarta, men jag har sett bilder på vita exemplar, vet inte om det är olika arter eller olika livsstadier. Larverna är parasiter i stora insekter (ofta gräshoppor), de vuxna maskarna lever i vatten.

En annan möjlighet eftersom du har hästgödsel i tunnan är att det vore spolmask, men hästens spolmask är uppemot 5 mm i tjocklek, dvs betydligt grövre än tagelmask.

Citera
          Camelian
          Inlägg 12-06-2011, 06:28
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 670
          Medlem nr: 47 068

CITAT (Azur @ 11-06-2011, 20:44) *
          Det var troligen två tagelmaskar. De är normalt sett svarta, men jag har sett bilder på vita exemplar, vet inte om det är olika arter eller olika livsstadier. Larverna är parasiter i stora insekter (ofta gräshoppor), de vuxna maskarna lever i vatten.

En annan möjlighet eftersom du har hästgödsel i tunnan är att det vore spolmask, men hästens spolmask är uppemot 5 mm i tjocklek, dvs betydligt grövre än tagelmask.

Tack för hjälpen! Det är solklart en sk Tegelmask, de här exemplaren var dock vita. Tack och lov att det inte var spolmask eller någon annan däggdjursparasit!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-06-2025, 00:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon