Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Lager, när kan man beskära den?
          inh
          Inlägg 04-10-2004, 21:22
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 27
          Medlem nr: 298

Vi har en lager som stått ute i sommar och fortfarande står kvar utomhus i sin kruka. Den har vuxit rejält och vi får problem när vi ska ha den i garaget under vintern eftersom den är för hög.

Är det någon av er som vet när man kan beskära ett lagerträd. Det skulle egentligen passa bra nu så kunde vi torka och ha dem som matkrydda under vintern.

Så, vad tror ni, tar vi död på den, eller orsakar något annat problem, om vi kapar toppen nu?

Ingrid NH

--------------------
          [FONT=Arial][SIZE=14]ingrid nh
          [FONT=Arial][SIZE=7]Wer mit seinem Garten zufrieden ist verdient ihn nicht.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Mia, zon 3
          Inlägg 06-10-2004, 06:36
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

Jag brukar beskära när den börjar visa tecken till att sätta igång på vårvintern. Om man beskär när det är för mörkt så blir nytillväxten klen och ranglig (samma som med pelargoner och det mesta annat). Visserligen kan man ju kapa lite först, och sedan klippa under det förra snittet sedan, så får man ju bort eventuella klena vintergrenar.
          Passa för ohyra under vintern! Och så är det balansen mellan fukt/torka.... Men det går säkert bra! Och apropå skörd - du visste väl att bladen är minst lika goda färska? Så nu när jag har ett träd så torkar jag inget till eget bruk, utan tar när jag behöver istället. Men det är en kul julklapp till matlagningsintresserade med egenodlade lagerblad i fin burk! Nu svävade jag iväg från ämnet..... biggrin.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 19:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon