CITAT (Orkidétjuven @ 13-06-2011, 00:39)

Vad händer om man äter icke tillagade gräshoppor?
Jag vet inte (och det är nog ingen bra idé att testa!), men jag skulle tro att larven passerar genom tarmen och ut med avföringen utan att ställa till med något.
Det finns rapporter om att människor blivit parasiterade av tagelmask, men i de flesta fall finns anledning att tro att det i själva verket är folk som medvetet svalt en vuxen mask. Det har också inträffat att tidiga larvstadier tagit sig in under huden på människor och djur. Efter det att den vuxna masken bryter sig ut ur sin insekt, så simmar den iväg, parar sig, lägger ägg, och dör; när larverna kläcks är de väldigt små, och simmar iväg i jakt på en ny värd. Det är här som vid något enstaka tillfälle människor har blivit smittade när larverna tagit fel - men det är alltså extremt ovanligt, och man kan i praktiken säga att tagelmaskar är helt harmlösa.
Det finns en gammal folktro att de vuxna tagelmaskarna kan krypa in genom anus eller urinrör på människor när de badar nakna - men det är totalt osant. De vuxna maskarna är helt harmlösa, de gör absolut ingenting utom parar sig och lägger ägg, de inte ens äter.
Jag har f.ö. fått reda på att det finns avlägsna släktingar till tagelmasken, nematoder ur familjen Mermithidae, som ser ut som tagelmask och har liknande levnadssätt (parasiterar insekter), men är vita och mindre bundna till vatten, och det är mycket tänkbart det var såna som Camelian hittade.
Redigerat av Azur: 13-06-2011, 00:32