Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp! En lång trådig mask!, Vad var det?!
          Camelian
          Inlägg 11-06-2011, 16:47
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 670
          Medlem nr: 47 068

Usch! Jag hade två trådtunna maskar, cirka fem till tio centimeter långa, i en badbalja som står ute i trädgården. I baljan var det lite jordrester och en decimeter regnvatten. Jag har lagt på mängder av hästgödsel i min trädgård, kanske var det rester av det däri också. Maskarna var vita och sytrådstunna. De ringlade sig fram och tillbaka - jätteäckligt! Vad var det för mask?

Redigerat av Camelian: 11-06-2011, 16:48

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          amaira
          Inlägg 13-06-2011, 06:52
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Intressant att läsa om tagelmasken, det visste jag inte.

Vad gäller spolmask däremot, så lever de inuti tarmar på däggdjur. De kan inte överleva särskilt länge utanför tarmen! Rent vatten (eller skitigt för den delen) är rena giftet för den. Det är bara äggen som lever fritt, och tas upp igen av t.ex. en betande häst, och startar sin livscykel igen.

Dessutom, flertalet inälvsparasiter är artbundna.

Vad gäller ryktet
          CITAT
          Det finns en gammal folktro att de vuxna tagelmaskarna kan krypa in genom anus eller urinrör på människor när de badar nakna - men det är totalt osant.
          så är det kanske en sammanblandning med en parasit i tropikerna som beter sig så? Som tur är, är våra egna kryp harmlösa i jämförelse.

Vilka små vita trådsmala maskar det kan röra sig om, vet jag inte (tror på Azur). Men jag VET att jag ofta har sett massor med "små vita trådsmala maskar" i flera av mina små vattensamlingar.

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-06-2025, 20:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon