Hade krukväxter(började ta skott från mammas krukväxter när jag var 10 år) innan jag skaffade balkong. Man kan lugnt säga att jag inte har samma bekymmer med tomma fönsterbrädor som en del i tråden. Ett tag i våras var det knökfullt här inne med sådder. Så fort det bara gick åkte plantorna ut. Använder bara ett fönster till dom och sedan till vintern ska jag detta år försöka hålla liv i en del fina vildpelargoner och en dr.Westerlund variant i det fönstret. Pelargonerna står ute på balkongen nu. Kvar inne nu är orkidéer som trivs i mina österfönster. Till skillnad från där jag bodde förut med norr och söder-fönster så överlever dom flesta orkidéer som jag antingen får eller köper själv numera här. Jag har 6-7 sorters St:Paula, Gullrankor(ibland måste dom toppas och då blir det fler krukor med dom), narrhuvor, sinnigior, kornettblomma, frangipani, en slags brokbladig minibenjamin-ficus som jag glömt namnet på, några andra växter som jag inte vet namnet på, kungscissus, en annan cissus, svärmorstunga(inköpt enbart för att den är en utmärkt luftrenare), hjärtan på tråd. Palettblad av en sort från mammas växter som jag haft till och från sedan jag var 10, får nu hålla liv i dom på egen hand(tog i år några skott och petade ner i en balkonglådan ute) Dessa krukväxter står i dubbla rader på fönsterblecket och några enstaka hänger i amplar, dom får absolut inte plats ute för där är knökfullt. Förutom krukväxter finns i fönstren. Lampor och ljusstakar. Förutom i sovrummen har jag inte gardiner. Dom tar bort vitsen med stora fina fönster och snor utrymme från växterna. Nytt för i år är att jag har myggnät för balkongdörren.
Edit: Oj, jag glömde min mönjelilja som blommar så vackert nu
Redigerat av Rihane: 13-06-2011, 10:34
|