Visst är det bäst att odla direkt i jorden alt i en oimpregnerad trälåda (cuprinol är kanske inte jättebra... men vet inte om den är "stabil" när den torkat). Grejen är att växthuset som sagt ligger på en höjd så det går inte att köra skottkärra etc. Tänkte att det var mer praktiskt att odla i kärl så jag kan bära en och en samt ta ut ett kärl om ngn växt får skadedjur mm. Lat eller smart?
Har också hört att det bara är i mjuk plast typ pvc som mjukgörare används, men det finns säkert varianter. Frigolit är polystyren, men vet inte om det innehåller ngt bus.
Såklart bättre att fokusera på möjligheter och lösningar, men samtidigt är det viktigt att diskutera kemikaliesamhället... filmen som det tipsas om " underkastelsen" visar ju just allt diffust som vi utsätts för redan från babyåldern. Sen behövs kanske en livscykelanalys för att fastställa om det är farligare att odla tomaterna i plastkärl från biltema eller att vinden ibland blåser från sydväst där ett antal fabriker ligger några mil bort...
Tack iallafall för att jag inte behöver känna mig ensam om mina funderingar!