CITAT (omk @ 13-06-2011, 23:12)

Har inte haft så mycket med kundtjänster att göra, men när jag ringer till myndigheter, brukar jag be om personens för- och efternamn samt att fråga VAR personen sitter nånstans, det första jag gör, efter att ha presenterat mig själv naturligtvis !
Vanligen "vet" ju den som svarar vem jag är, redan innan de svarar (eftersom man ska knappa in en massa kundnummer o dyl), men på detta sätt är har man uppnått ett slags lika-nivå, redan i början av samtalet och då BRUKAR det gå att lösa de flesta problem.
Man kanske känner sig mera öga-mot-öga, fast i telefon, om båda vet vad den andre heter ?
Och jag kan ofta tycka att personen i telefonen får allt skäll för fel som någon annan har gjort, det händer att jag påpekar det, typ "nu tänker jag skälla ut dig men ta det inte personligt, jag vet att det inte är ditt fel, men hälsa gärna din chef vad jag tycker". Har också bett att få tala med någon överordnad att skälla på och det fick jag
De flesta kundtjänstmänniskor jag har pratat med har varit hjälpsamma och tålmodiga trots att jag ofta inte är speciellt vänlig precis. De gör ju bara sitt jobb.
Men det här med att be om deras namn är faktiskt en bra idé, för ibland kopplas man fram och tillbaka eller måste ringa igen senare, och då är det alltid någon annan som svarar och man får dra hela historien en gång till.