Jag anser att alla SJÄLVKLART själva har rätt att ta sina egna beslut och varken behöva ursäkta, skämmas eller huka sig.
Jag tycker inte om att något av mina inlägg bidrar till något av dessa "Personangrepp" som ibland kan ske här på odla.
Jag är inte själv någon förestråkare av gifter men i detta fallet som jag tidigare nämde så känns det som min sista utväg.
Jag gör och tänker som du Gunilla T. Allt som nyanläggs planeras så att ogräset ska vara ett minimalt problem och inte ta över. Men jag som för 2 år sedan köpt en gammal bonnagård med stor väldigt fin tillhörande trädgård som de förra ägarna tyvärr har låtit inte förfalla, men leva sitt eget liv på grund av ålderdom de senaste 15-20 åren. Jag har sedan vi tog över försökt på traditionellt sett rensa fram hela den gamla tomten igen men just under dessa buskar har jag misslyckats. Ogräset (Kirskål, nässlor, åkerbräken mm) vill inte dö och busken är så tät och fin nere vid marken att jag inte får in händerna för att kunna lirka upp rötterna och jag lyckas inte trötta ut det genom att ständigt plocka bort allt jag kan se.
Just för att det är en gammal gård som har fått "förfalla" är det inte bara trädgården som har fått lida utan samtliga byggnader också. Vi har påbörjat den mödosamma men galet roliga renoveringen men tyvärr så finns det inte tillräckligt med timmar på dygnet med 2 heltidsjobb, trädgård och renovering. Jag hinner helt enkelt inte med så därför funderar jag nu på en genväg. Kanske inte den bästa men kanske en acceptabel genväg för att sedan kunna hålla ordning i framtiden utan dessa drastiska åtgärder. Saken är den att jag mår dåligt av detta ogräs, jag är en perfektionist och även om resten av gården är tipptopp så ser jag bara detta j*kla ogräs.
En bättre lösning hade givetvis varit om jag (somså många andra) kunde få en 5 timmar till per dygn men det vet jag inte hur man löser...