CITAT (EKLO @ 15-06-2011, 21:00)

Själv boende i Göteborg och inte så långt från Sjöbergen skriver jag under listan, men tycker också att jag verkar tillhöra en av de få som verkligen tycker att man måste bygga mer i innerstaden och kransområdena - varför ska bara vi som "lyckats hitta" ett ställe med cykelavstånd till viktiga grejer få bo så? Att bebygga just grönområden tycker jag däremot är kontraproduktivt, bättre att bygga på redan exploaterat mark, bygg på en eller ett par våningar på somliga trevåningshus, och bygg på gräsmatteområden mellan befintliga fastigheter. Och bygg inte villor utan hyreshus. Så tänker jag.
Men nu är det ju långt ifrån alltid som det går att bygga på en tredje våning på ett tvåvåningshus. Beroende på hur konstruktionen ser ut kanske det är billigare att riva hela byggnaden och bygga en ny som är tre våningar. Och vad gäller att bygga på gräsmatteområden får man ju se till att det blir åtminstone lite avstånd mellan husen. Hur kul är det att ha grannens vardagsrum precis utanför sitt eget vardagsrumsfönster? Då kan man ju i princip börja bygga lägenheter utan fönster alls. En enorm betongkub med tusentals lägenheter i, tio gånger tio i kvadrat. Bra för uppvärmningskostnaderna, dåligt för den klaustrofobiska.