CITAT (Henrik_ @ 18-01-2008, 23:16)

hmm, nja, jag vet inte om kvanne innehåller något speciellt, en del kolhydrater och lite c-vitamin vet jag att man kan få ut av den.
Undrar om det verkligen kan ha någon betydelse om man vistas i solen pga något man druckit, om man haft det på huden kan jag förstå.
Det är inte någon som råkar veta mer om ev hälsobringande effekter av kvanne?
Jag har inte boken här just nu, så jag kan inte kolla vad det var bra för. Men minns att det stod i boken att man inte skulle vistas i solen efter att ha förtärt kvanne-te. Ämnet transporteras antagligen ut i kroppen...
Men google hittade detta:
"Örter för akuta symtom vid Allergisk Rhinit. KVANNE: Smak: - Skarp, Bitter, (ngt Söt?) Natur - Varm. Meridianer - Lunga, Mage/Mjälte, Tarmar Funktioner: Karminativ, Stimulerande, Diaporetisk, stimulerar Menstruation. Används vid förkylning, influensa värmer i kroppen och befrämjar svettning, stimulerar/värmer Mjälte/Mage och väcker aptit och löser fukt/slem, värmer även Lungor och löser slem där, värmer Livmodern och stimulerar menstruationen. Cirkulerar även Qi. Dosering 3-10g Kvanne används speciellt om det finns Fukt och/eller mer prominent Kyla i mönstret vid Vind/Kyla samt Vind/Fukt både vid Allergier och infektioner, är även bra vid matallergier. Den stimulerar också Immunförsvaret utöver att den har effekt på de akuta symtomen"
http://www.aku-herb-diet.com/Artikel2.html