|
labbchem
11-01-2008, 16:04
Vilken är absolut Sveriges giftigaste växt motevera järna varför du anser den är giftigast.
Piccante
11-01-2008, 16:23
CITAT (labbchem @ 11-01-2008, 16:04)  Vilken är absolut Sveriges giftigaste växt motevera järna varför du anser den är giftigast. Beror ju på vad du avser med "växt". Om man ser till "växtvärlden" i ett vidare perspektiv dvs allt som ryms inom botanikens område så är den giftigaste växten förmodligen en svamp. finns ju både spindelskivlingar med kraftiga nervgifter och kärnsvampar som mjöldryga mfl som både är halucinogena och dödligt giftiga. Men bland de gröna växterna så vet jag inte hur man ska gradera giftigheten riktigt? Även om många innehåller riktigt otäcka gifter så dör rätt få av växtförgiftningar för ofta smakar de så illa eller ger sådana problem (våldsamma kräkningar, kramper) om man äter av dem så det är svårt att äta en dödlig dos så där av misstag. Sprängört, Tidlösa, Hjärtstilla, Vildpersilja är ju några stygga växter. finns säkert många fler....
Christoffer
11-01-2008, 19:32
CITAT (Markus_H @ 11-01-2008, 16:23)  Hjärtstilla, Vildpersilja är ju några stygga växter. finns säkert många fler.... Hjärtstillan kan knappast kallas stygg och sättas bland giftiga växter. När jag tänker på giftiga växter, så tänker jag direkt på Jättelokan, som kan ge svårläkta sår, om man kommer i kontakt med dess saft och solljus. Det är nog den växt jag främst undviker. Det finns växter som har organskadande verkningar, biverkningar i form av hallucinationer, hjärtrytmrubbningar, död, kräkningar, diarré, ja, lite allt möjligt.
labbchem
11-01-2008, 23:57
jag tänkte mer på typ vilken växt som inhåller den abslut giftigaste substansen, LD= leathel dosse ska vara så låg så möjligt
Alexander-VG-zon3
12-01-2008, 00:01
CITAT (Christoffer @ 11-01-2008, 19:32)  När jag tänker på giftiga växter, så tänker jag direkt på Jättelokan, som kan ge svårläkta sår, i två sådan gulliga saker har jag hos mig . med vilje dock . tycker dom är vackra blir dock lite pill när den blommar när man ska hindra den för att sprida sig . annars finns där en grupp av dessa i skogen som klarat utrotningen och växer sig stora och fina .
Piccante
12-01-2008, 00:06
CITAT (labbchem @ 11-01-2008, 23:57)  jag tänkte mer på typ vilken växt som inhåller den abslut giftigaste substansen, LD= leathel dosse ska vara så låg så möjligt Jag har inte sett någon statistik men jag tror att växtförgiftningar är ovanliga beroende på att man ogärna äter den mängden. Besksöta tex säger man att 10 bär är dödlig dos av men man vill spotta ut dem efter att ha smakat på första  Jag undrar om man har gjort LD-tester på alla växter? Sprängört har jag hört är akut giftig för betande djur iaf. Men kor har även dött av att äta gräs då halten av kumarin kan vara väldigt hög under vissa betingelser.
labbchem
12-01-2008, 00:07
CITAT (flaxss @ 12-01-2008, 00:01)  två sådan gulliga saker har jag hos mig . med vilje dock . tycker dom är vackra blir dock lite pill när den blommar när man ska hindra den för att sprida sig . annars finns där en grupp av dessa i skogen som klarat utrotningen och växer sig stora och fina . dessa innehåller furokumariner som är cancerogena med solljus
Alexander-VG-zon3
12-01-2008, 00:09
CITAT (labbchem @ 12-01-2008, 00:07)  dessa innehåller furokumariner som är cancerogena med solljus jo jag vet vad det är som jag har . och vet vad dom har i sig och hur man får skadorna och sånt . men jag tar ändå väl hand om dom och låter dom växa sig stora och fina . längtar tills jag får se dom till våren igen . och den som skadar mina två jätteloka bäbisar blir nackad .
labbchem
12-01-2008, 00:12
CITAT (Markus_H @ 12-01-2008, 00:06)  Jag har inte sett någon statistik men jag tror att växtförgiftningar är ovanliga beroende på att man ogärna äter den mängden. Besksöta tex säger man att 10 bär är dödlig dos av men man vill spotta ut dem efter att ha smakat på första  Jag undrar om man har gjort LD-tester på alla växter? Sprängört har jag hört är akut giftig för betande djur iaf. Men kor har även dött av att äta gräs då halten av kumarin kan vara väldigt hög under vissa betingelser. ja det är sant att man kanke inte gör LD test på växter utan dom bara ser substansens giftighet. en sak som jag fasenerades utav var stormhatt den var inte o leka med. det är så fasenerande med växter att dom gör sånna ämnen som ingen kemist i världen skulle kunna göra och en cell klarar göra dom mest otroliga molekylerna. en fråga uppkommer varför har evelutionen har lett till växter med sådan giftighet o sådan komplexetet. det kostar för växten att göra sådan moleky varför?
Piccante
12-01-2008, 00:15
CITAT (labbchem @ 12-01-2008, 00:12)  ja det är sant att man kanke inte gör LD test på växter utan dom bara ser substansens giftighet. en sak som jag fasenerades utav var stormhatt den var inte o leka med. det är så fasenerande med växter att dom gör sånna ämnen som ingen kemist i världen skulle kunna göra och en cell klarar göra dom mest otroliga molekylerna. en fråga uppkommer varför har evelutionen har lett till växter med sådan giftighet o sådan komplexetet. det kostar för växten att göra sådan moleky varför? De flesta gifter är ju vad som kallas för "antiherbivora substanser" dvs anti= mot, herbivor= växtätare. Det är ett effektivt kemiskt försvar mot att bli uppäten. Fast herbivorer har oxå evolverat och anpassat sig efter växternas gifter.
labbchem
12-01-2008, 00:18
CITAT (flaxss @ 12-01-2008, 00:09)  jo jag vet vad det är som jag har . och vet vad dom har i sig och hur man får skadorna och sånt . men jag tar ändå väl hand om dom och låter dom växa sig stora och fina . längtar tills jag får se dom till våren igen . och den som skadar mina två jätteloka bäbisar blir nackad .  hahaha det verkar vara farligare med att skada din jätteloka än själva växten
Alexander-VG-zon3
12-01-2008, 00:21
CITAT (labbchem @ 12-01-2008, 00:18)  hahaha det verkar vara farligare med att skada din jätteloka än själva växten exakt
labbchem
12-01-2008, 00:22
CITAT (Markus_H @ 12-01-2008, 00:15)  De flesta gifter är ju vad som kallas för "antiherbivora substanser" dvs anti= mot, herbivor= växtätare. Det är ett effektivt kemiskt försvar mot att bli uppäten. Fast herbivorer har oxå evolverat och anpassat sig efter växternas gifter. bra punkt där.
Christoffer
12-01-2008, 00:34
Jag inbillar mig i sådana fall att Odört eller Stormhatt skulle vara de farligaste växterna att förtära. Jag har hört olika historier, att några frön av stormhatten dödar, en annan sade att enbart att röra vid stormhatten skulle ge förgiftningssymptom, men jag vet inte om det är sant eller inte. För säkerhets skull så har jag hållit min mun ifrån denna växt.
kerstin z5-6
12-01-2008, 00:36
10 frö av stormhatt ger ingen som helst reaktion  ..
Christoffer
12-01-2008, 00:54
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-01-2008, 00:36)  10 frö av stormhatt ger ingen som helst reaktion  .. Var de goda? Bra, då är de tydligen inte så giftiga trots allt, även om jag är för feg för att ha dessa frön på mina hembakade frallor En annan växt, eller frö, som kan vara extremt giftig, är paternosterbönan, som tydligen ska döda en person om man tuggar i sig ett enda frö. Fast den hittar man nog knappast i den svenska naturen.
Saker som finns dokumenterade är idegran+hästar =död häst. Det finns människor som fällts för mord efter att ha kryddat mat med krossade ricinfrön. Det finns också (framför allt äldre) folk som dött av förväxlingen av narcisser och kepalök. VAd exakt det är för ämnen som som dödar, kan jag inte. JAg behandlar istället dessa växter med den respekt de behöver.
skogstroll
12-01-2008, 14:02
Hur är det med belladonna och alruna?
labbchem
12-01-2008, 15:31
CITAT (skogstroll @ 12-01-2008, 14:02)  Hur är det med belladonna och alruna? bella donna Hela växten innehåller tropanalkaloiderna atropin, hyoscyamin, och små mängder nikotin. x Atropin är en alkaloid som framställs ur bland annat potatisväxten belladonna. Naturligt förekommer atropin alltid tillsammans med skopolamin i varierande proportioner. Namnet härkommer från Atropos, en av de tre ödesgudinnorna i den grekiska mytologin. Atropin hämmar det parasympatiska nervsystemet och används idag som läkemedel vid ett flertal olika sjukdomstillstånd. Atropin används bland annat för utvidgning av pupiller (mydrostatika), för avslappning av glatt muskulatur vid spasm (spasmolytikum), mot bradykardi (långsam hjärtrytm) och vid hjärtstillestånd. Atropin har en hämmande effekt på svett-, saliv- och magsaftproduktionen. I höga doser verkar atropin retande på hjärnan och framkallar hallucinationer, upprymdhet och raseri. Tillräckligt höga doser leder till medvetslöshet och till slut döden. Atropin har även en viktig militär användning som motgift mot nervgas. alruna har samma alkolider som belladonna ingen dålig växt för den söta namnet belladonna infon är hämtad från Wikipedia
Nybörjar-Linda
12-01-2008, 15:33
Bolmört? Hur giftig är den? Upptäckte den i somras vid sandlådan...
labbchem
12-01-2008, 15:46
CITAT (Nybörjar-Linda @ 12-01-2008, 15:33)  Bolmört? Hur giftig är den? Upptäckte den i somras vid sandlådan... Skopolamin, C17H21NO4, är en av de tropana alkaloiderna som innehåller en epoxid. Den förekommer i många potatisväxter, till exempel i spikklubba, Datura stramonium, bolmört, Hyoscyamus niger, och änglatrumpet, Brugmansia sp. Ämnet, som är mycket giftigt, fungerar som kompetetiv acetylkolinantagonist vid M1-receptorer. Substansen är mycket hallucinogen, och kan orska delirium och vanföreställningar. Det är muskelavslappande och har lugnande inverkan. Skopolamin är inte narkotikaklassat. Inom modern medicin används skopolamin till exempel i preparaten Scopoderm, Morfin-skopolamin och i vissa medel mot åksjuka. Det har också används i så kallade sanningsserum. från Wikipedia ingen dålig kaliber den växten hade
Wow. Vilka kunskaper! Hoppas du stannar på forumet och besvarar på fler "dumma" frågor.
Piccante
12-01-2008, 16:20
Håller ändå på svampen mjöldryga claviceps purpureum? (osäker på stavning) den innehåller lysergsyra (eller vad den heter) beståndel i LSD:
pleximaster
12-01-2008, 16:54
Labbchem, vem är det du ska ta livet av?... mvh plexi
Jan Lindgren
12-01-2008, 17:27
Hej! Glöm inte rhododendron. De innehåller andromedotoxin, rhododendrin och erycholine. Eftersom det är få förgiftningsfall så har sjukvården inga kunskaper om symptom. Katter har dött av inomhusazaleor. I Falkenberg dog getter av rhododendronblad. Honung kan innehålla nektar från rhododendron och orsaka förgiftningar. Giftigheten varierar med sorten. Ett par droppar av nektar från de giftigare sorterna kan orsaka medvetslöshet. De år det är mycket rhododendron i honungen brukar det sättas upp information på akuten i vissa områden i USA. MVH Jan Lindgren
labbchem
13-01-2008, 00:10
CITAT (pleximaster @ 12-01-2008, 16:54)  Labbchem, vem är det du ska ta livet av?... mvh plexi jag ska inte ta livet av någon hahahaha
Piccante
13-01-2008, 00:40
CITAT (labbchem @ 13-01-2008, 00:10)  jag ska inte ta livet av någon hahahaha Tvätta bara händerna efter att ha hanterat alla giftväxter, så du slipper må illa efter
Lilla Birka
13-01-2008, 17:01
CITAT (MariaS @ 12-01-2008, 16:11)  Wow. Vilka kunskaper! Hoppas du stannar på forumet och besvarar på fler "dumma" frågor. Kunskaperna var ju hämtade från wikipedia, där vem som helst kan hämta dom...
Nu är ju inte svampen precis en växt, men det finns en brun svamp som är vår vanligaste svamp som hör till de giftigare (om jag skulle minnas vad den heter skulle det ju va bra... men det kanske nån kan hjälpa mig med  ). En annan mindre trevlig, inte giftig dock är ju Angelica archangelica ssp. Litoralis som ger otrevliga brännskador. En professor vid min institution (biologi! men inte så insatt i växter) var ovetande om detta och hade av någon orsak rivit upp archangelican en solig dag --> han fick allvarliga brännskador på sin hand  Eller sprängörten är tydligen väldigt giftig den med: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/apia/cicut/cicuvir.html
Piccante
14-01-2008, 16:16
CITAT (Sofiia @ 14-01-2008, 14:35)  Nu är ju inte svampen precis en växt, men det finns en brun svamp som är vår vanligaste svamp som hör till de giftigare (om jag skulle minnas vad den heter skulle det ju va bra... men det kanske nån kan hjälpa mig med  ). En annan mindre trevlig, inte giftig dock är ju Angelica archangelica ssp. Litoralis som ger otrevliga brännskador. En professor vid min institution (biologi! men inte så insatt i växter) var ovetande om detta och hade av någon orsak rivit upp archangelican en solig dag --> han fick allvarliga brännskador på sin hand  Eller sprängörten är tydligen väldigt giftig den med: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/apia/cicut/cicuvir.htmlSpindelskivlingar är stygga svampar, förmodligen någon av de som du syftar på. Cortinarius orrelanus toppig giftspindling heter en av de giftigaste av dem och den hittade jag på en svamptur i skogen. Fast man förväxlar den inte med någon matsvamp.
den är brun och ser väldigt vanlig ut, och inte så smaklig heller.
Toppig giftspindling var det nog jag menade, såg jag nu då jag kollade lite bilder.
Eva i Västerås
16-01-2008, 13:02
Mose brinnande buske ger också brännskador i solsken, på samma sätt som kvanne (archangelica).
Andra flockblommiga, t.ex. persilja, morötter, palsternacka kan också ge hudskador på detta sätt. Känd är ju jättebjörnlokan. Växtsafter i solsken ska man nog akta sig för över huvud taget. Finns där eteriska oljor så kan det bli hudskador av solen.
Giftiga växter har jag haft i trädgården hela tiden barnen var små. Liljekonvaljer med röda bär, digitalis, julrosor. När barnen var små åt dom inte några blad alls utom innanför grönsakslandets gränser. Där hade jag bjudit dom av sallad, persilja och spenatblad. Precis som många djurbarn tog dom av det jag visade dom, inte av annat. Någon instinkt som inte hunnit försvinna hos de små? Vi hade skog på tomten med smultron, lingon och blåbär OCH liljekonvaljer. Men dom åt inte röda bär utan att jag bjöd dom. Däremot åt dom röda bär kring huset, jordgubbar, hallon och odlade smultron. Sen lärde dom sig väldigt fort att känna igen goda bär. Skogens smultron var ju faktiskt mycket godare.
Men - det har sagts tidigare - Giftig är inte alltid farlig, bara om man äter det. Giftiga växter vill försvara sig. Därför smakar dom illa som varning. Alltså är risken mycket liten att få i sig dödlig dos. Apotekaren som ägde vårt hus före oss gillade medicinalväxter, särskilt giftiga såna.
Själv går jag mer in för ätbart. Går det inte äta ska det i alla fall dofta gott.
Förresten - en brun, riktigt giftig svamp har vi ju - stenmurklan. Dessutom en av våra godaste svampar!
Henrik_
16-01-2008, 21:26
Nu har det tagits upp både Kvanne och Sprängört så jag vill bidra med ett inlägg jag med.
Angelica archangelica saknar inte bara gift, den är ätlig också. I överlevnadssituationer kan man äta bladskaft och roten på Kvanne, men den förväxlas ibland med Sprängörten som är giftig. Även roten på hundkäx kan användas, men kan förväxlas med Vildpersilja och Odört, som båda är giftiga. Och äter man nått som är giftigt som mat, i stor mängd och kanske ingenting annat, och har dessutom långt till sjukvård, så säger det sig ju självt att det kan uppstå problem.
Som tidigare konstaterats är ju förgiftningsfall pga växter väldigt ovanliga och dödsfall i princip obefintliga. Men jag skulle vilja nämna dessa växter, inte som giftigast, men kanske som farligast.
Kvanne är väl rentav hälsosamt. Läste i en bok att man kunde koka te av den och det skulle vara bra för någonting, men man skulle undvika sol efter att man druckit teet
Henrik_
18-01-2008, 22:16
CITAT (Sofiia @ 17-01-2008, 11:55)  Kvanne är väl rentav hälsosamt. Läste i en bok att man kunde koka te av den och det skulle vara bra för någonting, men man skulle undvika sol efter att man druckit teet  hmm, nja, jag vet inte om kvanne innehåller något speciellt, en del kolhydrater och lite c-vitamin vet jag att man kan få ut av den. Undrar om det verkligen kan ha någon betydelse om man vistas i solen pga något man druckit, om man haft det på huden kan jag förstå. Det är inte någon som råkar veta mer om ev hälsobringande effekter av kvanne?
Lilla Birka
18-01-2008, 23:53
CITAT (Henrik_ @ 18-01-2008, 22:16)  hmm, nja, jag vet inte om kvanne innehåller något speciellt, en del kolhydrater och lite c-vitamin vet jag att man kan få ut av den.
Undrar om det verkligen kan ha någon betydelse om man vistas i solen pga något man druckit, om man haft det på huden kan jag förstå.
Det är inte någon som råkar veta mer om ev hälsobringande effekter av kvanne? http://www.geocities.com/skroenor/kvanne.html Här står en del om kvanne.
Henrik_
19-01-2008, 08:51
CITAT (Lilla Birka @ 18-01-2008, 23:53)  Jo den kanske kan användas till annat. Men vad själva växten innehåller och vilken efftekt den faktiskt har nämns inte så mycket om. Uppfattningen om att kvanne skulle vara antiseptisk tror jag inte riktigt på, i såfall svagt. För jag vet att det har gjorts analyser bla ang näringsvärdet på den och det verkar konstigt om den vore antiseptiks, det vore isåfall en egenskap som vore åtråvärd i en överlevnadssituation. Ett tag trodde man att samerna fick sitt c-vitamin behov av kvannen, det visade sig sedan vara fel, eftersom kvannen innehåller allderless för lite av det. Jag har en förmåga att sväva iväg lite, nu kanske vi ska återgå till att resonera om giftiga växter.
CITAT (Henrik_ @ 18-01-2008, 23:16)  hmm, nja, jag vet inte om kvanne innehåller något speciellt, en del kolhydrater och lite c-vitamin vet jag att man kan få ut av den.
Undrar om det verkligen kan ha någon betydelse om man vistas i solen pga något man druckit, om man haft det på huden kan jag förstå.
Det är inte någon som råkar veta mer om ev hälsobringande effekter av kvanne? Jag har inte boken här just nu, så jag kan inte kolla vad det var bra för. Men minns att det stod i boken att man inte skulle vistas i solen efter att ha förtärt kvanne-te. Ämnet transporteras antagligen ut i kroppen... Men google hittade detta: "Örter för akuta symtom vid Allergisk Rhinit. KVANNE: Smak: - Skarp, Bitter, (ngt Söt?) Natur - Varm. Meridianer - Lunga, Mage/Mjälte, Tarmar Funktioner: Karminativ, Stimulerande, Diaporetisk, stimulerar Menstruation. Används vid förkylning, influensa värmer i kroppen och befrämjar svettning, stimulerar/värmer Mjälte/Mage och väcker aptit och löser fukt/slem, värmer även Lungor och löser slem där, värmer Livmodern och stimulerar menstruationen. Cirkulerar även Qi. Dosering 3-10g Kvanne används speciellt om det finns Fukt och/eller mer prominent Kyla i mönstret vid Vind/Kyla samt Vind/Fukt både vid Allergier och infektioner, är även bra vid matallergier. Den stimulerar också Immunförsvaret utöver att den har effekt på de akuta symtomen" http://www.aku-herb-diet.com/Artikel2.html
Bolmört, belladonna, ,.....
CITAT (Sofiia @ 14-01-2008, 15:35)  En annan mindre trevlig, inte giftig dock är ju Angelica archangelica ssp. Litoralis som ger otrevliga brännskador. En professor vid min institution (biologi! men inte så insatt i växter) var ovetande om detta och hade av någon orsak rivit upp archangelican en solig dag --> han fick allvarliga brännskador på sin hand  Jag undrar lite om han inte misstog Jätteloka för Strandkvanne... Strandkvanne har använts som grönsak i matlagning, har svårt att tro att den skulle ge kontakteksem. Men jättelokan gör det förstås. Här i Täby har kommunen under ett antal år bekämpat Jätteloka, så den är hyfsat ovanlig här nu, jag har bara sett ett enda större bestånd, vid Gillingebanan. I Huddinge, där jag bodde tidigare, var den extremt vanlig, och bildade på många platser enorma bestånd där ingenting annat kunde växa.
BroderBotanik
17-11-2008, 14:27
Alla växter ur potatissläkten som tex belladonna o änglatrumpet osv kan ni ta bort från listan direkt. Det krävs ingen liten dos av det för att dö om man säger så... mjöldryga kan ni ochså räkna bort, rätt svårt att dö av lsd till att börja med.. om man inte tar jättemycket och hoppar från hustak. Ja ni kan nog räkna bort dom flesta svenska svampar. Röd flugsvamp till exempel är det många som äter för ett rus, det handlar bara om hur man tillagar det. Toppslättsskivling är ur ett släkte som är innehåller dom vanligaste hallucinogena svamparna som finns och är det är jättevanligt att folk tar dos x 8 eller liknande utan men för livet. Så man kan inte bara räkna på hur giftig en växt är och tro att man ska dö av det. Det måste vara något som stoppar blodcirkulationen För att en växt ska räknas som den dödligaste i Sverige tycker jag att det inte ska göra någon skillnad hur man intar den eller hur man preparerar den.
Den dödligaste är väl då förmodligen papaver somniferum eller Ricinus Communis Gibsonii... risinträd...
Christoffer
18-11-2008, 14:06
CITAT (BroderBotanik @ 17-11-2008, 14:27)  Alla växter ur potatissläkten som tex belladonna o änglatrumpet osv kan ni ta bort från listan direkt. Det krävs ingen liten dos av det för att dö om man säger så... mjöldryga kan ni ochså räkna bort, rätt svårt att dö av lsd till att börja med.. om man inte tar jättemycket och hoppar från hustak. Ja ni kan nog räkna bort dom flesta svenska svampar. Röd flugsvamp till exempel är det många som äter för ett rus, det handlar bara om hur man tillagar det. Toppslättsskivling är ur ett släkte som är innehåller dom vanligaste hallucinogena svamparna som finns och är det är jättevanligt att folk tar dos x 8 eller liknande utan men för livet. Så man kan inte bara räkna på hur giftig en växt är och tro att man ska dö av det. Det måste vara något som stoppar blodcirkulationen För att en växt ska räknas som den dödligaste i Sverige tycker jag att det inte ska göra någon skillnad hur man intar den eller hur man preparerar den.
Den dödligaste är väl då förmodligen papaver somniferum eller Ricinus Communis Gibsonii... risinträd... När det gäller mjöldrygan har du tyvärr fel; jag tror att du förväxlar LSD med lysergsyran. Men det är inte den som är farlig i mjöldrygan utan ergotaminet, då det just är något som stoppar blodcirkulationen och kan ge kallbrand som man kan dö av om man inte amputerar. Jag har själv provat ergotamin-tabletter och även en liten dos gör väldigt ont i händer och fötter (sämre blodcirkulation). Papaver somniferum är det nog väldigt svårt att dö av, då svenskodlad papaver somniferum inte producerar nog med morfin i sin saft. Utländsk opievallmo innehåller mer morfin, men det räcker ändå aldrig med en enda växt för att dö. Ur varje planta kan du max få ut 80mg opium, och det är max 8mg morfin, och med tanke på att magen bryter ner en stor del av morfinet, så skulle jag inte räkna papaver somniferum som särskilt giftig, men däremot väldigt gt farlig på så sätt att det kan ge ett starkt beroende. Men som vanligt så är individuell känslighet att ha i beaktande. Jag har stött på en kvinna som tog en enda värktablett med kodein i och fick andningssvårigheter. Lustigt nog, med alla giftskriverier om växter ur potatisfamiljen, så minns jag att en man (när jag var i hemtjänsten) hade en flaska mot nervös huvudvärk, som var baserad på belladonnaextrakt och barbiturater! Och det fanns på svenska apotek förr i tiden. En blandning som ingen läkare skulle skriva ut idag (fast den finns nog garanterat inte längre).
Eva i Västerås
20-11-2008, 13:37
Azur, Jovisst kan olika sorters kvanne ge kontaktexem. Liksom våra flockblommiga grönsaksväxter.
Men det är OCKSÅ en hälsoväxt och grönsak. Liksom persilja och morötter.
Samerna gjorde förr en blandning av gröna blad som syrades och sparades till vintern. Kvannen var väl kanske endera krydda eller konservering eller båda. De andra bladen som ingår har jag just nu glömt, men det är visst massor av C-vitaminer i någon av dom. En tistelart, var det så det var? Äh - jag minns inte.
Men kvanne smakar gott och kryddigt i alla fall.
zaaritha
22-11-2008, 21:57
Ricinfrön kan man mörda med!
Tibast ska man inte glömma!
Inne i Malmö vid Ystadvägen växer ett större bestånd av amerikanskt kermesbär (Phytolacca americana). De är vackra och dekorativa men lite väl glada i att sprida sig på vissa ställen. I en del parker i Malmö betraktas de som rent ogräs.
Nu till saken. En dag i somras mötte jag en man (som för att uttrycka sig milt; inte riktigt hade alla gafflarna i rätt låda). Han gick och kalasade på en klase med bär och på håll såg jag först inte vad det var men när han kom närmre så såg jag att det var amerikanska kermesbär. Och han käkade massor. När han ville bjuda mig så sa jag såklart nej tack och meddelade honom att de var giftiga men han mumsade glatt vidare. Han verkade dock leva ganska bra den mannen och kanske var det för att han hade käkat förmånga kermesbär som han inte hade alla gafflarna i rätt låda.
Ciczi
Det verkar vara en svag differens mellan hur giftiga de är och hur man gör vin av dom, Kermesbären. Informationen hittade jag här på odla . En annan och högst intressant information är denna. Informationen är från 1989 om jag läst rätt. Nu kommer väl varenda kotte börja odla Kermesbär
BroderBotanik
12-12-2008, 13:44
CITAT (Christoffer @ 18-11-2008, 14:06)  När det gäller mjöldrygan har du tyvärr fel; jag tror att du förväxlar LSD med lysergsyran. Men det är inte den som är farlig i mjöldrygan utan ergotaminet, då det just är något som stoppar blodcirkulationen och kan ge kallbrand som man kan dö av om man inte amputerar. Jag har själv provat ergotamin-tabletter och även en liten dos gör väldigt ont i händer och fötter (sämre blodcirkulation).
Papaver somniferum är det nog väldigt svårt att dö av, då svenskodlad papaver somniferum inte producerar nog med morfin i sin saft. Utländsk opievallmo innehåller mer morfin, men det räcker ändå aldrig med en enda växt för att dö. Ur varje planta kan du max få ut 80mg opium, och det är max 8mg morfin, och med tanke på att magen bryter ner en stor del av morfinet, så skulle jag inte räkna papaver somniferum som särskilt giftig, men däremot väldigt gt farlig på så sätt att det kan ge ett starkt beroende.
Men som vanligt så är individuell känslighet att ha i beaktande. Jag har stött på en kvinna som tog en enda värktablett med kodein i och fick andningssvårigheter.
Lustigt nog, med alla giftskriverier om växter ur potatisfamiljen, så minns jag att en man (när jag var i hemtjänsten) hade en flaska mot nervös huvudvärk, som var baserad på belladonnaextrakt och barbiturater! Och det fanns på svenska apotek förr i tiden. En blandning som ingen läkare skulle skriva ut idag (fast den finns nog garanterat inte längre). Det har du rätt i. Ricin är nog det giftigaste av de alla. 0.5 mg räknas vanligtvis som dödlig dos.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|