CITAT (Gossen Ruda @ 15-06-2011, 18:32)

Det var längesen jag lyckades bränna gräset, överlever det inte?
Njaaa - det kommer väl igen så småningom; beror på hur rejält an har bränt det. TS har ju gjort väldigt rätt map en sak; vattnat efter gödningen. Om det är tillräckkligt kan man dock inte veta; eller ju förresten eftersom det blev kvävebränna så räckte det uppenbarligen inte. Har det varit dagar med mycket sol i samband med gödnigen så ökar det risken för bränna.
Det borde komma tillbaka i slutet av säsongen; men eftersom gräsmattan var så pass nylagd så kanske förslaget med att komplettteringså inte är så dumt.
Jag har haft mina allra värsta kvävebrännor då jycken (schäfertik) kissat på gräsmattan; eftersom det är en tik är det inga småskvättar (som hannar gör); och har jag missat skölja där hon har kissat så har det blivit en död fläck mi mitten med en kant rnt om som växer typ 3 ggr så snabbt som omgivande gräsmatta. De fläckarna brukar vara kvar resten av säsongen.
Annars, map gödning, så är vattningen A och O. Och gå ut och verkligen kolla hur det ser ut. Vissa gödnigar tar evighteer på sig och har dessutom en färg som gör att det är svårt att upptäcka om korn ligger kvar eller inte (Stroller tex). Numera köper jag billigare varianter, och gärna såna där kornen var en avvikande färg (grå, blå eller roströda) så man ser om det lösts upp eller inte. Även om man kanske får gödala oftare så är det att föredra framför att bränna sönder gräset med ett långtidsgödsel.