Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Frösått körsbär, hur gör man nu?
          Sommartorparn
          Inlägg 22-07-2004, 08:31
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Jag har tagit mig an ett frösått körsbärsträd och planterat med bästa förutsättningar. Är numera nästan 3 meter högt och aldrig beskuret och ganska glest. Bären är små och gulröda, men jag har aldrig haft tillfälle att smaka dom. Diskussionen hemma är om detta träd är meningsfullt att ha eller om man bör ympa på någon sort. Kan man göra det som amatör? unsure.gif

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 06-10-2004, 18:22
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Nä just det, inget näringsrikt djupare än 20 cm ned och inte så mycket mull heller - hellre befintliga jorden, utblandad med t ex sand och grus om det behövs.

För att åstadkomma så naturliga jordskikt som möjligt är det bra att lägga första spadtagen (ca 10 cm djupt) i en hög. Den lägger man på sist sedan. Sedan tar man matjorden ned till alven (liknar hård blålera) och lägger i en annan hög. Alven brukar jag inte använda alls, jag har inte fått den att vilja blanda sig med något annat och den har åtminstone för mig hittills endast skapat problem. Den hamnar i en hög som läggs åt sidan helt, om jag gräver så djupt.

Sedan petar du ned lagren i den ordning du kom. Allt kan blandas ut med grov sand och grus om du har kompakt ler, och matjordslagret med löv. Översta lagret med kogödsel, kompost mm och allra höst uppepå gröna växtdelar om du vill.

Även om jorden är bra som du har så skulle jag nog gräva ändå, de nysatta träden behöver hjälp med lucker jord de första åren. Gräv nya växtbädden så djup som du får med rötterna, och brett 30 cm djupt (ett spadtag) runt om. Ju bredare desto bättre skjuts på trädet - 1-2 meter i diameter är inte fel.

Har du lätt sandjord behöver du inte gräva så brett, men bredare än rotsystemet bör det nog vara. På hösten lägger du på mängder av löv över rötterna och på våren en halv säck kogödsel och lite gräsklipp om du har.

Skär in fnasiga rötter med skarp sekatör/såg och håll vattnat om hösten blir torr, samt hjälp till med vattning på vårkanten. GFågelbär är tärstiga träd.

Stödstolpe i hålet innan du fyller på med jorden också, och fästanordning runt stammen som inte skaver. Fästanordningen ska sitta strax under halva stammen upp till första krongrenarna. Trädet ska vaja men inte rötterna.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 23:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon