Om man redan är allergisk är risken större för att även utveckla allergi mot andra saker...jag tycker därför inte att du ska skaffa någon katt, hur gärna du än vill. Är det värt risken? Det tycker inte jag, det finns ju faktiskt alternativ.
Jag vet, jag är själv djurälskare och är allergisk mot katt, hund, marsvin, kanin m.m. Vi har skaffat en minigris istället

Blev allergisk mot min katt i 18-årsåldern (är 29 nu) och har utvecklat fler allergier mot andra djur efteråt så jag aktar mig väldigt noga nu. Var tyvärr tvungen att lämna bort henne trots att jag kämpade emot så länge som möjligt, gick och snorade och kliade mig i ögonen och det gick så långt att jag fick vara sjukskriven och då fattade jag att jag var tvungen att leva utan katt i fortsättningen.
Nu har vi vår lilla minigris Tindra istället, grisar har tydligen liknande "sammansättning" som människor så det är svårare att bli allergisk mot dem (fast inget är säkert). Hoppas med hela mitt hjärta att jag slipper bli allergisk mot henne också.
Önskar dig lycka till hur du än gör!
Och en sak till, ALLERGIFRIA pälsdjur finns det inget som heter! Allergisk kan man bli mot allt med päls.