CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-06-2011, 12:02)

Jag har läst det flera gånger.
Men hon förseslår att istället för grönområden i stan skall man bygga på gräsmattor mellan befintliga fastigheter...
Finns många ganska dåligt planerade områden (jag bor i ett sådant) där det finns en jättestor gräsmatta mellan parkeringen o stora vägen. Helt oanvändbar då ingen vill umgås eller leka på den gräsmattan pga trafiken som är så nära och inte tala om olycksrisken för barn tex bär det saknas staket. Jag hade hellre sett parkering/ parkeringshus på den plätten och istället för nuvarande parkering och "sopstation" kunde man byggt en huslänga till. Då hade det ändå varit bra med avstånd mellan bostadshusen eftersom parkeringen som finns nu är ganska stor och det är en gräsmatta framför huset mot parkeringen. Man kan många gånger förtäta områden utan att de blir otrevligare för det.
Däremot tycker jag man ska vara rädd om "allmänningar" , områden där alla har tillträde och kan vara ute och ta del av naturen. Koloniområden, odlingslotter, parker och offentliga planteringar ger grönska och variation i stadsbilden.