CITAT (Aqvakul @ 17-06-2011, 19:47)

Vill man testa sig ordentligt så ska man registrera flera bakgrundsvariabler och naturligtvis mäta syreupptagningsförmågan direkt.
Fast om man har mätt upp sig ordentligt en gång och i samband med det gör ett enkelt konditionstest, så kan man ju sen genom att göra det enkla konditiondtestet igen få ganska bra koll på läget.
Förändras vikten väldigt mkt så blir det ju förstås svårt att hålla koll. Jag fick pris i det millitära för att ha förbättrat min kondition mest av alla. Delvis berodde det på att jag tillfälligt hamnat i en svacka efter ett års intensivt festande på universitetet istället för träning, men det berodde också på att jag gått ner 10 kg i vikt. Fem av dem var definitivt ingen övervikt, utan berodde på att jag avskydde burkmaten vi fick under vinterns jägarutbildning.
Min uppfattning är att om man är lite hälsomedveten och tränar regelbundet, så har man själv ganska bra koll på sin kondis utan tester. Dessutom så hhamnar man i överkanten på tabellen, där extra god kondis knappast har någon hälsobetydelse men naturligtvis kan generera bättre tävlingsresultat.
Ett sätt att mäta allmän kondition är ju att mäta vilopulsen. Det finns dock individuella variationer. Man skall mäta vilopulsen när man vaknar på morgonen.
Jag är framförallt ute efter att se om löpträningen ger någon förbättring. Hjärta och kärl har jag tränat med cykling så jag fick ju bra på cykeltestet samtidigt som jag bara orkade springa 200 meter.