Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad är det på/i ekarnas blad, små larver
          HelénE
          Inlägg 10-06-2011, 06:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 926
          Medlem nr: 1 028

Noterade nu i veckan när jag gick med hunden att alla ekar hade rätt mycket blad som såg ut som en grå hinna på, på håll ser det nästan ut som solskada eller mjöldagg. Det har sista åren kommit en del nya små ekar längs vägen jag går så det var kanske därför jag ens såg det. Tittade närmare på ett blad och då såg jag att i bladet så fanns det små larver, som mellan över och underskiktet på bladet.

Det kan har varit så här jämt och att jag märkt det först nu men det verkade som varje ek jag passerade hade detta. Kom hem och studerade vår ek, den är ganska hög men medels stege kom jag upp i bladverket och ja det finns även på vår ek.

Är nyfiken på om någon vet vad det kan vara? Det kanske inte är något stort "problem", kanske är något som händer varje år, jag är mest nyfiken.

Helén

--------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          anders-f
          Inlägg 20-06-2011, 17:37
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 57 276

CITAT (HelénE @ 10-06-2011, 07:26) *
          Noterade nu i veckan när jag gick med hunden att alla ekar hade rätt mycket blad som såg ut som en grå hinna på, på håll ser det nästan ut som solskada eller mjöldagg. Det har sista åren kommit en del nya små ekar längs vägen jag går så det var kanske därför jag ens såg det. Tittade närmare på ett blad och då såg jag att i bladet så fanns det små larver, som mellan över och underskiktet på bladet.

Det kan har varit så här jämt och att jag märkt det först nu men det verkade som varje ek jag passerade hade detta. Kom hem och studerade vår ek, den är ganska hög men medels stege kom jag upp i bladverket och ja det finns även på vår ek.

Är nyfiken på om någon vet vad det kan vara? Det kanske inte är något stort "problem", kanske är något som händer varje år, jag är mest nyfiken.

Helén

Har iakttagit samma sak!
          vore bra att få veta vad det kan vara - ser inte trevligt ut, ju.
          anders-f

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 13:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon