Jag retar mig nåt otroligt på allt skräp som folk sprider omkring sig och många gånger när jag varit ute med min kanot har jag haft flera kassar med skräp som jag samlat ihop med mig tillbaka. Engångsgrillar borde förbjudas, många lämnar dem bara efter sig innan de ens brunnit ut med stor risk för skogsbrand som följd. På ett ställe plockade jag ihop fyra stycken på en yta mindre än 2 kvm, fattar inte varför man inte kan hälla ett par liter vatten över dem när man grillat klart och ta med sig "liket" hem. De flesta verkar föredra att grilla i anslutning till något vattendrag och då kan man ju bära vatten i en vanlig kasse eller liknande om man inte varit förutseende nog att ta med sig en hink eller liknande. Vet man med sig att man inte kommer att grilla i närheten av vatten så vore det den naturligaste sak i världen att även ta med sig en dunk med vatten tillsammans med grillen. Själv har jag en rostfri campinggrill som jag alltid släcker med öskaret när jag grillat klart, den används gång på gång och skapar inget aluminiumskrot i naturen.
Fimpar överallt är också ett oskick, speciellt på badstränder och det finns faktiskt folk som kastar ut brinnande fimpar genom bilfönstret även under den mest torra högsommar. Utanför många affärer och liknande har man numera börjat sätta upp "askkoppar" men ändå ligger det fimpar på marken bredvid dem. Panten på aluminiumbrukar skulle ju höjas till en krona men det verkar inte ha slagit igenom för den är fortfarande 50 öre. Inte för att jag tror folk som skräpar ner bryr sig, de lär fortsätta att kasta dessa aluminiumburkar omkring sig där de går och står.
Redigerat av malcolm: 23-06-2011, 10:00
|