CITAT (jamieblue @ 13-06-2011, 23:35)

Jag har kommit så långt att jag tror att jag vill ha stäppsalvia, ulleternell och lammöron - men vad mer? Det är ju kul om man kan sprida ut blomningsperioden lite. Funderar även på en vit buskros och något som kan klättra på planket. Hur många olika sorter tror ni man ska satsa på?
Mycket text blev det! Blir jätteglad för alla förslag!
Jag skulle välja stäppsalvia '
Caradonna', med lite inslag av (om du står ut med gult, jag vet inte om jag gör det) röllikan 'Coronation Gold' (häftig kontrast: färg och form). Eller: Stäppsalvia 'Caradonna' och skogssalvia 'Salvia x sylvestris'; för att "stöka till det" skulle jag klämma ner någon röd jättevallmo (obs: vallmon är urtrist efter blomning, men planterar du rätt täcker de andra perennerna upp). Vallmons röda färg är läcker mot caradonnan. Ingen av de här växterna är kinkiga.
Klättra på planket, jag skulle välja en clematis, kan ingenting om soldyrkande clematis. Men ställ frågan i clematisforumet så får du svar. Det finns enkla honungsrosor också, kan ingenting där heller.
Ulleternell har jag aldrig odlat, lite nyfiken (vi har i dags läget inte mycket av soliga rabatter, men det kommer). Lammöron, ja du kan få hålla efter dem. Jag skulle välja
icke-blommande lammöron. Bladen är läckra i sitt rätta sammanhang (t.ex. med 'Caradonna' och det övriga ovan).