När vi flyttade in hade vi en granne på ena sidan som verkade ha en blid fläck vad det gällde trädgården i allmänhet och häcken i synnerhet.
Då smög vi över en gång om året, klippte häcken på hans sida, städade upp efter oss och låtsades som ingenting.
Sen sålde han till ett par som var väldigt friskluftsintresserade, scouter, och allmönt hurtbullar. Även då fortsatte vi att smyga över och fixa till häcken då de var iväg över midsommar.
Till slut tröttnade jag (bla efter att ha fått en hagtornstagg igenom hela fingret då jag klippte på deras sida (resulterade i resten av dagen på VC och sen sjukhuset för att få den utplockad). Så då gjorde jag experimentet att avvakta och se när de självmant skulle klippa häcken.
Normalt klipps häckarna i området veckan före midsommar. Juli gick utan att nåt hände, häcken var hur snygg och jämn på min sida, allt yvigare på deras och mot slutet av augusti gick jag över till grannen, spände ögonen i honom och frågade när han egentligen hade tänkt klippa häcken...
Numera klipper jag så långt jag når över. Häcken är ca 20 cm bred från stammen på min sida, och 1 m på deras sida. Jag har norrsidan, men gissa på vilken sida den är tät?
|