Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Snigelinvasion!, Hur stor betydelse har grannens hög
          Christa
          Inlägg 01-07-2011, 07:14
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

I år har vi fått invasion av spansk skogssnigel och jag börjar krokna sad.gif

Vi har en obebygd tomt bredvid och där har en granne en stor hög med trädgårdsavfall som han bara fyller på år efter år. Hur stor betydelse kan det ha för hur mycket sniglar det blir?

Det borde ju vara en perfekt övervintringsplats eller hittar de bra sådana i vilket fall som helst?

Tidigare år har det varit hanterbart men i år är dom överallt.

Är det någon av er som har gett upp odlingen på grund av sniglar eller vad gör ni?

Är det torrt ute så är dom ju som bortblåsta men nu när det är regnigt och varmt så är dom överallt.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Christa
          Inlägg 01-07-2011, 08:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Problemet med högen är att den nog är 5 x 5 meter och ligger i anslutning till grannens tomt. Det är nog 10 meter från vår tomtgräns. Vad är snigeleffekt för något?

Vi är ju rädda om dom fina pantersniglarna så jag har inte velat lägga ut gift. Jag antar att nematoder också tar pantrarna. Just nu är jag dock ganska frustrerad.

Samtidigt letar vi för fullt efter ett nytt boende på landet med mer odlingsbar yta. Det är dock svårt att hitta något ställe utan sniglar så frågan gäller egentlgen sniglar i största allmänhet.

Vi tittade på ett ställe igår med en stor frodig äng framför huset. Jättehögt vildgräs som ingen skördar. Vi såg inga sniglar igår men det betyder ju inte att det inte finns några. Det var inga i vår trädgård igår kväll heller. Har ju varit varmt och torrt några dagar.

Kan dom övervintra mitt på en äng eller obebodd tomt utan högar att gömma sig under? Är det en snörik vinter kanske det inte är så svårt.

Vi har i och för sig tänkt att på vårt nya ställe skall vi ha en kanske meterbred zon runt kökslandet för att lättare kunna bekämpa dom. Kanske en eltråd eller något.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 13:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon