Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ett växthus på balkongen?, Vad ska man tänka på när man ska montera ett VH på balkongen
          ogon
          Inlägg 30-06-2011, 17:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 52 417

Hej alla glada växthusägare!

Jag har undringar kring ett växthus på balkongen. Köpte ett på Hornbach med mått 78x60x165 ungefär så den är ganska stor (hög). Jag har två balkonger. Den ena vetter mot öst och den andra (inglasade) en stor balkong vetter mot väst. Så jag har solen nästan hela förmiddan på den ena balkongen och på eftermiddan på den västbalkongen.

Det är lite svårt att bestämma mig på vilken balkong ska jag montera upp och ha mitt växthus. Den inglasade är inte isolerad så temperaturen gå ner till minus 10-13 precis som utomhus på vintern. Vad tycker Ni, vad rekomenderar Ni att ha växthuset - på den "ute" öst balkongen eller är det bättre på den inglasade västbalkongen???

En annan stor fråga jag har är hur gör man med underlaget? Ska man ha något annat golvunderlag än det man har? På den östbalkongen har jag trätrall och på den inglasade västbalkongen har jag en tjock grön konstgjord gräsmatta liknande matta. Ska man ta bort trallet/gräsmattan där växthuset ska stå eller gör det inget om dem ligger kvar?

Har köpt växthuset för ca två år sen och har inte kunnat bestämma mig än :-((
          Behöver verkligen hjälp med råd och tips och allt välkommet!
          Det är inte mycket till information, men jag bor i zon 2. Längtar verkligen efter att sätta upp växthuset och börja odla på "riktigt" :-)

Med somriga hälsningar en balkongodlare :-)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          *Stintan*
          Inlägg 01-07-2011, 18:28
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Ska du förvara pelargoner i växthuset på vintern så får du nog ordna så att du kan värma upp det så det åtminstone håller några grader på +-sidan. Kanske skulle räcka med en frostvakt men jag är inte säker på vilken lägsta temperatur pelargoner klarar på vintern. Annars klarar väl pelargoner att övervintra på fönsterbrädan, det har iallafall mina alltid gjort.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 08:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon