Jag har själv blivit med trädgård (två månader sen), så jag känner precis som du, Mia! Fina tips har ramlat in här som jag själv har fått, och ett annat är att du kan besöka växtmarknader med byt-köp- sälj verksamhet som lokala trädgårdssällskap ofta anordnar. Då kan du hitta fina plantor från andra odlare till bra priser, och kan samtidigt kanske få lite tips och råd om skötsel osv. Även på internet finns en del inslag av byt-sälj-köp som man kan prova, om man vill. Lycka till med din trädgård! Håller med Kerstin om att man får ta det pö om pö med den, den blir aldrig färdig! OM man har lerjord på tomten (som vi har :-)) så har jag fått tips om att blanda i barkmull nu i höst. Det har jag redan gjort med rabatterna innan jag lade på färskt granris, men ska även lägga barkmull på pär- och jordgubbslandet.
Förresten, jag vill passa på att fråga en sak: Bör man vänta lite till med att lägga på granris över perennerna? Har lagt över granris igår kväll över framförallt perenner som planterats i höst. Ska även lägga på löv och gräsklipp, borde ha gjort det före granriset.

Har även fått tips om att sätta ett gnagarskydd kring det i år planterade äppelträdet, så det har jag köpt. Jag vill också tacka er alla för den värdefulla hjälp man får som nybörjare! /Ann-Louise