Fenja, du sa att hon eldade under badkaret och eftersom det tydligen var nedgrävt så fick jag inte ihop det med den trebenta vattenvärmaren. Dessutom - nog har jag både sett och använt vattenvärmare men de har stått i brygghus, varit väldigt stora och inte stått på tre ben. Det finns säkert många varianter. Tusen tack för bilden som förklarade perfekt för mig. Nu är jag med igen. Snälla träd tillbaka från dinosaurierna ett tag till och tack än en gång för tipsen. Gammelnalle - tack även för ditt välkomnande. Mitt badkarsprojekt befinner sig i zon 2. Nej - mitt badkar skall inte grävas ned och ja - genomströmningsprincip, det är just det jag är ute efter. Jag skall nog leta efter någon form av vedeldad varmvattenberedare med sluten tank som jag kan koppla till mitt kar - precis som du föreslog. Av egen erfarenhet vet jag att man verkligen kan bränna sig ordentligt på kar som man eldar direkt under. Om man har en beredare utanför karet kan man reglera värmen genom att stänga en kran för att sedan öppna den när man vill ha lite varmare vatten. Detta är nödvändigt för utebad om vintern - då måste man underhålla värmen. Visst är badkaret stort - två personer får plats. Ett standard 180 cm badkar rymmer 220 men skillnaden med mitt djupa är att man dels blir våt om hela kroppen samtidigt och viktikaste av allt; eftersom man sitter i karet och benen lutar mot väggen framför samtidigt som man kan ha vatten upp över axlarna så spänner man inte några muskler. Axlarna kan slappna av helt ochäven benen. Är det bara jag som har fullt sjå med att trycka ned uppflytande kroppsdelar i ett vanligt svenskt badkar. Dessutom går det inte att få ned axlarna om man inte lägger en sandsäck på magen och andas genom en snorkel - och då befinner sig benen halvägs upp på väggen mittemot. Tack igen för era tips
|