CITAT (Delores @ 30-06-2011, 11:35)

Tack för alla svar. Mest blir jag ledsen och känner det som att jag inte skött mig. Samtidigt som jag inte vill gå in på granntomten och klippa. Det är en bagatell men ändå känns det som en tillrättavisning.
Som jag skrev hade det varit helt okej om han tagit hand om grenarna ELLER pratat med mig innan och sagt att han skulle klippa och lämna in grenarna till mig.
Du får absolut inte känna att du inte skött dig! Du har ju inte gjort något fel! Hur skulle du kunna veta att grannen retar sig på häcken. Man kastar definitivt inte in klippta grenar från någons häck in på tomten! Men om jag hade varit ute för samma sak hade jag satt grannsämjan främst och vid ett lämpligt tillfälle ursäktat mig för att jag inte klippt häcken. Jag hade frågat hur vi kan göra med häcken i framtiden och vänligt undrat om grannen vill att jag ska klippa den själv. Förhoppningsvis tar det udden av eventuell irritation och eliminerar risken för framtida osämja. Tänk vad jobbigt att i fortsättningen ständigt behöva fundera på vad grannen tänker om olika saker. Förhoppningsvis kan ett trevligt bemötande (trots en otrevlig handling från grannens sida) leda till att grannen besinnar sig (och förhoppningsvis också skäms en smula), vilket i förlängningen kan leda till ömsesidig respekt.