CITAT (Rebecca @ 04-07-2011, 14:07)

Tänkte bara flika in att detta förmodligen är den intressantaste tråden jag läst här på Odla på väldigt länge.
Och jag håller med om att det är läskigt att man egentligen inte vet speciellt mycket om vilka ämnen som kan fällas ut och hur det kan påverka oss...
Kul att du tycker det! Själv är jag väldigt glad över all respons och känner att jag inte är ensam om att vara lite miljömuppig
Tanken med plastkärl är ju för min del att det är bekvämt att bära in och ut ur tex växthuset, men trälådor och linolja är nog mer jag egentligen... Får bli helgsnickeri till vintern!
CITAT (fvd @ 03-07-2011, 09:11)

Det jag menar är att det inte är någon framkomlig väg. Med sådan märkning skulle det redan vara förbjudet. Jag känner stor respekt för alla människor som oförtröttligt kämpar för en förbättring både lokalt i EU och i andra organisationer, men de ber ofta om konsumenternas hjälp. Det är så mycket dubbla intressen i det här miljöförstöring ger jobb, bekvämlighet och lyxkonsumtion. Exempelvis övergödning i jordbruket ger billigare mat och bönderna jobb, utfiskning ger fiskarna försörjning och bilåkning ger giftig luft men arbete på fabrikerna o s v. En stark konsumentorganisation skulle kunna göra ett bra arbete med stöd från vanliga människor. Att lösa problemet helt går ju inte men det skulle kunna gå att göra mycket. Villaägarna är ett bra exempel på en organisation som visar resultat p g a konsumentstöd. När det gäller humanitära intressen är det svårare där det inte gäller pengar i plånboken men det finns sådana också. Både amnesty och greenpeace finns på mitt autogiro. jag är glad att mina barn aldrig fick mat med tillsatser och halvfabrikat när de växte upp men jag är orolig för mina barnbarn. Jag har alltid odlat och ser att allt fler blir intresserade vilket är hoppfullt. Tack för ordet !
Bra ord dessutom! Försöker ge mina barn liknande uppväxt, men dagens "livsstil" lägger krokben ibland...