CITAT (Kolmårdstrollet @ 02-07-2011, 12:01)

Det är ju typiskt att murarbaljor å dylikt är så bra i storlek och styrka... Men gamla livsmedelsförpackningar är kanske bättre då, om de kontrolleras menar jag. Frågan är väl om kommunerna prioriterar kontrollen av dom och om det bara är kontroll av förpackningstillverkarna eller tex odlare som använder förpackningarna? Kan tänka mig att många plastförp tillverkas utanför Sverige.
Tack för tipset om avhandlingen, ska kika på den i hängmattan!
och som sagt... bra om många ställer frågor till myndigheter och företag (tex willab mfl) så de märker att folk undrar och bryr sig.
Skriv gärna mer i tråden om någon får något bra/dåligt svar!
Det finns lagkrav på förpackningar avsedda för livsmedel när det gäller ämnen som kan migrera över i livsmedlet. Hittade en artikel där det stod att kraven skärptes 2009.
Här står en del men tyckte inte texten var helt solklar när det gäller krav, ansvar och eventuell påföljd. Inte heller vilken myndighet som har kontrollen. Har dock inte luslläst sidan.
http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat...djupning/#lagstNär det gäller odlingskärl så skulle det vara intressant att få veta om det finns några lagkrav eller rekommendationer. Finns det inte så borde sådana utarbetas tycker jag.
Mer information till allmänheten om kontaminering av kemiska ämnen och tungmetaller vore också önskvärt.