Tack Huggorm, jag kollade min flora med lite trädfamiljer. Det måste helt klart vara skogs- eller bergalmar jag har i min trädgård. Inte för att jag tänkte på att jag såg vare sig blommor eller fröställning, men jag har varit ouppmärksam på dem. Och de är ju inte så gamla heller. Almar skjuter inte rotskott läser jag här http://linnaeus.nrm.se/flora/di/ulma/ulmus/ulmugla.html.
Jag som är en sådan miljökämpe ska försöka ta död på almar, vilka blev en symbol för miljörörelsen efter det riksbekanta bråket om almarna i Kungsträdgården i Stockholm år 1971. Det är verkligen bedrövligt! Två säsonger... ! Gäller det även så små träd som jag har? Vet du något om ogräsättika och salt eller något annat helt ofarligt sätt att preparera om jag sågar ner stammarna redan nu?
Kan man ringbarka nu, dessutom samtidigt såga ner det mesta för att lämna bara en halvmeter eller så med ringbarkning längst ner? Vill trädet skjuta till extra energi för att överleva, sätter extra fart och är det i så fall dumt att ta allt på en gång?
De stör väldigt dessa små träd. Kan jag bara bli av med topparna i år är det okej att vänta på att de ska dö till nästa eller nästnästa år.
All bark är borta där jag barkat, men hur tjockt ett träds tillväxtskikt innanför barken är har jag ännu inte lärt mig. Barken var som ett apelsinskal och allt det vita kom med. Om man nu kan jämföra. Ren ved innanför så vitt jag kan se. Veden har nu blivit mörk från att ha varit helt gulvit.
|