Nu har jag valt en större storlek på typsnittet Stintan. Hoppas det blir lättare att läsa. Träden har rotat sig in under husgrunden, så man kommer inte åt att gräva. Stammen är vid basen cirka drygt fem centimeter. Med den diametern är rotsystemet väl utvecklat redan. Där det är mer eller mindre öppen jord går det väl an att försöka ta upp rötter, men jag tror inte det är konstruktivt. Jag kommer ihåg hur min far höll på att försöka få bort mindre sly med spett och spade. Det gick inte bra.
Huggorm, du verkar insatt. Mina tankar om hur jag skulle bli av med träden har rört sig i de banor du beskriver. Belasta växten så mycket som möjligt så att den till slut inte orkar och ger upp och där. Utmattningstekniken kan jag ju testa på öppen jord. Jag ringbarkar en del av träden vid husgrunden och provar även tekniken med kapning längs med marken, ett par tidningar och några spadar jord på detta. Det visar sig nog ganska snart vad som fungerar. Och på plantskolan har de kanske också råd att ge.
|